onsdag 3 oktober 2007

Jag ska måla hela världen...

När jag var yngre hade jag inte en aning om vad jag ville bli när jag blev stor. Det enda jag verkligen brann för var att teckna, men det fick man ju klart för sig hyfsat tidigt, att "det var minsann inget man kunde jobba med". Möjligen via något arbetsmarknadspolitiskt åtgärdsprojekt som lekfarbror på Kyrkans Barntimme, men som ett riktigt jobb? No way.

I nian hamnade jag hos en sadistisk SYO som puttade in mig på den naturvetenskaplig linjen när jag, rådvill och vettskrämd, skulle fatta mitt första beslut kring min stundande framtid. "Klart du ska gå natur, då kan man bli allting!".

Tack så in i helvete mycket för den du, SYO-jävel.

Men jag lyckades så småningom med knapp psykbrytsmarginal ta mig igenom gymnasiet efter att ha bytt till samhäll efter ett ångestladdat år på natur. Efter det vägrade jag konsekvent att söka in till högskolan, vilket tveklöst blev min räddning. Jag var nämligen inte bara skoltrött. Jag var skolbesviken och skolförbannad också. För hur många liv har inte förstörts pga av inskränkt och oengagerad skolpersonal som är mer intresserad av att fylla elevkvoter än att faktiskt ta reda på vad eleverna egentligen behöver, eller kanske ännu viktigare, vad de brinner för? Alltför många skulle jag säga.

Och såhär i efterhand känns det lite smått tragiskt att det aldrig var någon som frågade vad jag ville göra. Vad jag brann för. "Du har bra betyg i matte och kemi, så du ska gå natur". Jag hade även en femma i bild, men det var det ingen som kommenterade. För vilken idiot som helst inser ju att man inte kan bygga en framtid på glaserade temuggar och fingerfärg.

För de har ju alltid rätt. De där analytikerna. De där människorna som får hutlöst betalt av staten för att tala om vad som kommer att hända i framtiden. Ni vet, de där som med tysk precision förkunnar att "om fem år kommer det att bli en enorm lärarbrist", och får halva Sveriges studentkår att skola om sig till lärare. Som fullfjädrade lärare inser de fem år senare, lagom till uppvaknandet efter studentfesten, att världen har förändrats. Det finns ingen lärarbrist längre. Jävla oflyt hela tin.

För dessa välbetalda analytiker har en tendens att missa vissa små, små, avgörande faktorer som de kanske skulle tagit hänsyn till i sina beräkningar. Som t.ex. datorernas intåg i hem och skolor, Internet, mediabranschens uppsving, Sverige som ledande nation inom IT etc. En slutsats man skulle kunna dra av det är att de inte har en aning om vad de snackar om. Att de gissar lika mycket som alla andra, men får fett betalt för det och därför framstår som mer trovärdiga. För naturligvis är det ingen som vet hur framtiden ser ut. Däremot vill jag påstå, om jag får vara lite smågalen och sätta foten utanför pappkartongen, att det är vi själva som i allra högsta grad är med och skapar den.

Och jag skulle vilja se den SYO som i slutet av 90-talet, som svar på en finnig 16-årings "jag skulle vilja jobba med dataspel", klämde fram ett käckt : Kanon, för det kommer inom några år att bli en mångmiljardindustri med fantastiska framtidsutsikter! Nej, det är nog mer troligt att han fick ett hånleende och en ansökningsblankett till Industriprogrammet. Bara två till så är kvoten fylld... typ.

Jag har provat på en hel del i det sk "yrkeslivet". Lokalvårdare, originalare, målare, betongarbetare, bibliotekarie, lärare... ja, jag har t.o.m. suttit och ritat kretskort till elektroniska busskyltar. Bland annat. Det har inte varit helt enkelt att hitta rätt nish. Visste inte vad jag ville helt enkelt. För det jag verkligen ville göra kunde jag ju inte leva på. I alla fall inte om jag lyssnade på "alla andra". Och det gör man ju. För de vet ju mycket bättre än mig vad som är möjligt eller inte. För de har ju verkligen koll... eller?

Så en dag, efter att jag hjälpt honom bygga en ytterst basal webbsida, var det en kompis till mig som sa "om jag vore dig skulle jag ha startat eget för länge sedan". Och så blev det. Min mor sa "ååååh neeeej!", min farmor och farfar frågade om det inte var bättre att jag skaffade mig ett "riktigt" jobb och min far försäkrade sig om att jag var med i facket så att jag skulle klara mig när jag blev arbetslös.

Med det stödet i ryggen är det svårt att misslyckas.

Men här är jag, åtta år senare, med ett fullt fungerande företag, ett härligt kontor i Arvika och utan en krona i skuld till någon. Jag har träffat mängder av inspirerande människor genom åren och har varit med om saker jag inte kunnat föreställa mig. Klockan är strax efter tolv och jag sitter och bloggar vid ett köksbord i Älvdalen. För att jag vill. Det är snart dags att ta itu med dagens jobb och det är inte utan att jag känner mig rätt bra. Riktigt, riktigt jättebra.

Inför framtiden har jag två mål uppsatta inom ramen för mitt sk "yrkesliv". Den ena är att skapa mig ett namn som professionell illustratör och det andra är att föra in lite nytt fräscht tänk till lärare, elever och SYO-snubbar runt om i skolvärlden. Och en sak ska ni ha klart för er, att är det någon som kan lyckas med det... så är det jag.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man göra annat än att tycka om dig?! Personen du är, det du skriver, det du står för, den dryghet du besitter, din hemska sång när du försöker slippa jobba..ja det mesta helt enkelt..:)

Men ändå..det är så lugnt och behagligt i Arvika för tillfället och mitt sinne är glatt trots att du inte är hemma... Heja Älvdalen! ;)


I löööv you miiitt kåååmpis.

2maz sa...

Mitt kåååmpis, jag ticker åm dik met! :)

Och ja, jag kan inte annat än hålla med dig: Heja Älvdalen! ;)

Comvidare sa...

Jag hoppas verkligen att dina drömmar uppfylls. Jag älskar det du med sån lätthet producerar. Affischerna och tavlan hemma hos mig får alltid beundrande blickar och passande superlativspäckade kommentarer.

I alla fall jag vill se mer av dig. Lägg genast in alster på bloggen. Genast!

P sa...

Hur går detta ihop Tomas? "Den enda som kan göra det är du själv" och "jävla lärare som inte visade mig vägen" - motstridigt?

Sen finns det ju profeter som åker runt o föreläser om självklara saker som att man måste pröva för att veta hur det är och får fett betalt och därmed trovärdighet.

Äh, skojar bara lite, men att det finns analytiker som har ett hum om vilka yrkeskategorier som beräknas få jobb kan väl inte vara helt fel? Sen är det rätt lätt att räkna ut lärarbrist pga av pensioneringar o sånt. Det som är osunt här är väl att vi haft en regering som byggt ut studieplatserna in absurdum för att vi skall vara ett så jävla utbildat folk, med den följden att universiteten måste sänka kraven för att kunna godkänna eleverna. Och att många har en sådan pragmatisk (mitt nya favoritord) inställning till livet att det inte skall vara roligt utan pengar status och ett arbete med slips är det som räknas. För hur kan man annars förklara handelshögskolan?

Universe Imagine sa...

Jag vet att du älskar att ifrågasätta mig o älskade broder. Men ta gärna av dig Lenintröjan, ställ undan flaggan och sätt dig ner i soffan och fundera.. om det där hyperventilerandet verkligen är nyttigt. ;)

Jag ser ingen motstridighet i att ställa krav på lärare lika lite som på vilken annan yrksekategori som helst, och samtidigt hävda att jag själv är ytterst ansvarig för mitt liv.

Jag tycker däremot att man har ett extra stort ansvar inom skolan, för där representerar man det som är rätt, sant och riktigt, och blir autmagiskt förebilder för eleverna. En lärare har en unik möjlighet att forma en elev då eleverna uttryckligen lägger sina liv i lärarnas händer. Det innebär en enorm makt för läraren. Och med stor makt kommer stort ansvar.

Men visst är det häftigt att folk får fett betalt för att föreläsa om självklarheter? Eller snarare att så många är villiga att betala fett för att lyssna på dessa självklarheter? Det kanske skulle kunna vara så att det är en självklarhet i teorin, men inte praktiken?

Kanske är det bara en föreställning vi har att det är självklarheter för att det något som inte lärs ut på handelshögskolan?

Floskelvarning: Kunksaper i sig tar dig ingen vart, det är vad du gör med dina kunskaper avgör resultatet.

Naturligtvis är det bra med analytiker... om de har rätt. Just när det gäller lärare och pensionering, så visst, det låter "självklart". Men jag läser dagligen om analysföretag vars mätningar har gått åt skogen. Dessutom så tror jag stenhårt att deras utsagor lätt kan bli självuppfyllande profetior.

2maz sa...

Ooops... för den som inte förstod det, så var det jag som skrev den förra kommentaren... fast med fel konto.

P sa...

Ha ha, jag anar en viss tvekan till om det var smart att aktivt bjuda in mig till din blogg? Men åsikter är till för att utmanas och har man inte kött på benen, ja då är det bara att vika sig. Tyvärr råkar du ju denna gång ha vissa belägg ; )

Men jag ger mig inte, the quest for the bästa bloggkommentar fortsätter.

Jag tycker också att skolan har ett ansvar, men att den skall forma kritiska indivder som kan ta egna beslut och inte behöva gå till en stackars bitter syo eller jobba på verken för att farsan har gjort det. Så jag är delvis enig i din kritik.

Och till sist - analytiker. Det är faktiskt ett rätt konstigt släkte. Jag kommer genast att tänka på Dogberts börsanalytiker vilka var ett gäng berusade apor som kastade pil på en tavla. Ungefär så känns verkligheten också, i alla fall när man tittar på fondmäklare. Måste vara jobbigt att vara utbytbar mot en enkrona (krona-klave?

Hej på Mârten!

John sa...

.. ja livet kan se konstigt ut ibland men visst va de ql å starta eget företag med grymt vilda ideér .. ;-) .. som iofs "nästan" aldrig funkade .. Haha ..

Anonym sa...

Du och jag skulle nog komma bra överens, Pärra, om vi träffades i verkligheten. Vad sägs om middag imorgon kväll?

2maz, jag tror att du hamnat rätt om det är lärare du vill påverka. Lycka till! Verkligen.

Och JA - Hejjjja ÄLvdAlen!!!

2maz sa...

---> Leif, du och jag ska fortfarande erövra världen tillsammans och det vet du.

---> Käre bror, du har en bit kvar i din "quest for the bästa bloggkommentar". Men jag uppskattar dina haltande försök. ;)

---> Jaaadu Kicki, jag har en otäck förmåga att vara på rätt plats vid rätt tillfälle... ibland.

Anonym sa...

Härlig debatt och härliga svar här ... Alltid lika roligt att kika in och läsa. När du mutar in din plats som känd illustratör - passa på att använda orden också, tycker jag. Gissar att det är lite för sällan copywriters säger det, men när du har tid och lust att skriva ner dina boktankar, så gör det. Det kan ju vara en av alla dina möjliga vägar att skapa namnet.
/Linda, som just nu är djupt fascinerad av Sven Nordqvists barnbok "Var är min syster". Sett den?

2maz sa...

Hm... "illustratör och copywriter", kan det va något som ny yrkestitel? Eller bävar du för konkurrensen? ;)


Man kanske ska ta och slå två flugor i en smäll och dra till med: "2maz handbok i världsförändring - en illustrerad klassiker"?

P sa...

Illustrerad OCH kommenterad - jag vill också vara med.

Gunilla sa...

Har du inte målat färdigt världen snart så att du kan skriva ett nytt inlägg?? :)

2maz sa...

På något sätt ska du allt få vara med broder, det lovar jag. Har du lust att göra mitt soundtrack till boken kanske? Det skulle kunna vara första boken med ett eget soundtrack och hur COOLT vore inte det?

Gunilla, jag har inte målat klart världen, men jag HAR skrivit ett nytt inlägg. ;)