söndag 21 oktober 2007

Tio dagar senare...

Ok, tio dagar plus tre är det ju egentligen, eftersom helgen hamnade lite i kläm. Men jag funderat en del kring de tio dagarna och mina stärkande tankar. Och framförallt vilken effekt de har på mig och min omgivning.

När jag summerar de tio dagarna och vad den övergripande effekten har blivit, så är det framförallt en effekt som sticker ut: Mitt liv har blivit roligare.

Jag har blivit grymt medveten om min möjlighet att själv välja hur jag vill uppfatta varje enskild situation i mitt liv. Och varje gång jag väljer att blicka framåt, att se möjligheter och att inte fastna där jag är, så mår jag bättre. Jag känner mig starkare. Jag har nästan helt slutat att gräma mig över över saker som inte går som jag tänkt mig. Saker som tidigare skulle ha gett mig ångest och en känsla av "åååh, varför i hela friden gjorde jag sådär?", ger mig numera på sin höjd ett "ooops, hur löser jag det här?". Och där handlar det nog en hel del om att rama om tillvaron.

Det häftiga med de tiodagarsutmaningen är att det är alla som tror att de misslyckats, som faktiskt är de riktigt stora vinnarna. Det är du som inte klarade av de första tjugo minuterna vid köksbordet under dag ett som är den store vinnaren. Likaså du som fick börja om tio minuter efter att du kom till jobbet den andra dagen. Ni som känner er nedstämda över att ha fått börja om har troligtvis tänkt fler stärkande tankar under dessa tio dagar än ni gjort under resten av året. Ni har förändrat ert sätt att tänka och har tagit ett steg utanför papplådan och ser på er egen tillvaro med nya ögon. Det är riktigt, riktigt coolt!

Det svåra med förändring är att man lätt ramlar tillbaka i gamla hjulspår. Nu när utmaningen är slut för den här gången (om du inte redan bestämt dig för att fortsätta), så har jag lite förslag som kan hjälpa dig att hålla ångan uppe.

  1. Läs igenom bloggen på tiodagar.se med jämna mellanrum. Skriv gärna ut texterna och sätt upp dem på kylskåpet!
  2. Prata med människor om stärkande tänkande. Prata med människor över huvud taget och försök att välja bra framför dåligt så ofta det bara går. Kom ihåg att du väljer själv!
  3. Börja läsa böcker som inspirerar dig! Jag ska komma med några boktips senare i veckan.
  4. Lyssna på musik som inspirerar dig! Låt musiken lyfta fram dig när du städar, diskar, älskar, promenerar, jobbar, läser, pluggar, slumrar eller ligger under soffan och letar guldkorn i tillvaron.
  5. Stäng av TV:n på kvällen och ge dig ut på en promenad i gott sällskap. Ge hjärnan en möjlighet att återhämta sig från TV-tittandet och ge dig själv en ärlig chans att förändra dig själv... om du nu vill det.
Om ni kikar ut genom fönstret så kommer ni att lägga märke till en sak. Världen har blivit lite bättre än den var förra veckan.

Coolt.

8 kommentarer:

P sa...

Halleluja o grattis till avklarad utmaning! Men det är väl så att det fortsätter nu - inte som en utmaning utan - som ett internaliserat beteende? Själv skall jag föröka ta mig igenom denna dag med ett så ledigt sinne som möjligt, kanske skapa lite musik, men annars bara slöa o bygga upp lite inspiration.

Häppårä!

2maz sa...

*Tar mig en sista klunk vin, kränger av mig prästkåpan, lägger undan lyckobibeln och packar ner oblaterna i sidofacket på datorväskan*

Visst är det nu det fortsätter. Eller börjar om man så vill. Själv ska jag ta mig en skön laddardag inför utbildningen imorgon. Dags att betala räkningarna kanske? Att bli skuldfri är ju en hyfsat skön start på veckan.

Johannes sa...

Kan ju inte annat än hålla med dig, livet är lite roligare efter tiodagars! På något sätt måste det ju bli en uppföljare på det här? Varför inte göra det till ett årligt återkommande event?

Varit kul att kika in här och läsa din blogg under de här dagarn så det tänker jag banne mig fortsätta med! Och boktipsen ser jag framemot! Tjings!

2maz sa...

Gött att du hittat hit och ännu roligare att du vill stanna kvar! Varmt välkommen! :)

Tesa sa...

Du...nu har jag utmanat dig. Läs här

Anonym sa...

Jaha...när ska du skriva nåt nytt då? *uttråkad*

Tommy sa...

Nyblivna bilägare brukar få problem med att tiden inte räcker till.
Det ska tvättas, vaxas, luftas däck, bytas vindrutetorkare, läggas in plyschinredning, hängas tärningar osv. osv.
Eller så har tiden omprioriterats till andra handlingar...

Men jag väntar också.
=D

Anonym sa...

Ja, du har rätt, Tommy. Det är faktiktiskt helt och hållet fullt upp med bilen. Att det skulle ta så mycket tid hade jag ingen aaaaning om! Att han inte har tid att prioritera bloggen har jag den fullaste förståelse för. Men jag lider inte av det ...