fredag 16 november 2007

I'm a doer. I get things done.

Igår funderade jag en hel del över hur det kommer sig att jag faller i den där "jag får ingenting gjort"-gropen med jämna mellanrum. Rätt vad det är så sitter man där på botten och ser hur tiden trillar iväg utan att man får ett endaste dugg gjort. Det blir totalstopp helt enkelt. För ibland är det ju så att inspirationen och handlingskraften bara sinar. Och fort går det. Det swishar förbi som en månadslön i december.

Så jag har funderat på vad det är som fattas. Vad är det som gör att vissa människor bara gör saker? Får saker gjorda? Får saker att hända? Vad är det som skiljer mig från dem? Jag surfade in på www.ted.com, som för övrigt är en underbar sida att hämta inspiration på, och satte mig och stirrade på bilderna av idel framgångsrika människor som fyllde förstasidan. Vad är det som gör att de finns där och inte jag?

Jo, för att de är såna där "doers".

De gör saker. De får saker gjorda. Visst, de funderar och kalkylerar, väger in och bygger strategier, men sedan kommer den viktiga skillnaden: De gör saker. De får saker gjorda. Det var då jag bestämde mig, igår eftermiddag, att jag är en görare. Inte att jag ska bli, utan att jag är. Jag gör saker. Jag får saker gjorda. Det är det jag gör. Jag är en görare.

Men det låter mycket coolare på engelska, så mitt nya mantra är: I'm a doer, I do things, i get things done, that's what I do. I'm a doer.

Funkade klockrent igår när jag sprang min mil på löpbandet för första gången på två månader. Funkade klockrent när jag kom hem och har funkat klockrent idag när jag varit osannlolikt produktiv på jobbet.

Så vad gör jag nästa gång när jag känner att lusten försvinner och inspirationen tynar bort samtidigt som handlingskraften packat väskorna och är på väg till sydligare breddgrader? Jo jag frågar mig vem jag är. Vad det är jag egentligen gör? Vad det är som faktiskt definierar mig?

I'm a doer. I do things. I get things done. That's what I do.

I'm a doer.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Perfekt! Jag också! Nu till exempel ska jag ta en den där promenaden jag tänkt på så länge. Och köpa lite saker jag behöver, som jag tänkt så länge. Och sedan väntar en underbar fortsättning på en skön lördag, förmodligen med lite pyssel som jag egentligen älskar men som har fått vänta så länge.

I'm a doer!

P sa...

I´m a John Doer! Ända tills jag blir världskänd antingen genom min charm, min fantastiska musikalitet eller mitt framtida världsherravälde.

Tesa sa...

Det är jag också. Men ibland är jag lite nöjd med att ha de där tillfällena där jag inte gör saker, som jag "borde ta itu med". För de behöver ibland de där extra dagarna, minuterna osv för att jag ska vara redo för dem. Eller för att de ska vara redo för mig.

Man måste ha lite spontana saker som hoppar emellan ibland. Kan inte bara fylla tiden med allt man borde göra eller skulle ha gjort för länge sen.

2maz sa...

Att vara en doer innebär inte för mig att man bara gör planerade saker, eller saker som man ska eller borde göra.

Jag får saker gjort helt enkelt. Det jag vill ha gjort när jag vill ha det gjort.

I'm a doer. ;)

Tesa sa...

Ja ja ja...du är en doer. Jag är väl en gör'er då, för jag gör en massa konstiga saker! Jämt... ;)