fredag 18 januari 2008

Jamenvaf...

- (Anonym kvinnoröst) Hej, jag ringer från Momenta och skulle vilja prata med Marknadsföringsansvarig för ert företag.
- Ja, det är jag det. (Förtydligande: detta är alltså jag)
- Vad bra, vi ska dela ut gratis cykelhjälmar till alla skolbarn i Arvika och undrar nu om ert företag vill delta i vår kampanj.
- Tack för erbjudandet men det är inte intressant.
- Men det är ju för barnens skull.
- Ja, men jag antar att det kostar pengar och då är det tyvärr inte intressant.
- Vill ni att vi ska återkomma vid ett senare tillfälle?
- Eh.. nej jag är inte intresseeeeerad.
- Känner du till Momenta?
- Det är möjligt men jag är fortfarande inte intresserad, så tack s...
- Momenta har ju funnits i väldigt många år och har...
- Tack, men vi får massvis av förfrågningar varje år, så det är inte intressant!
- Men nu är det ju januari, så nu tänkte vi att ni skulle ha råd. Det är ju för barnens skull.
- Javisst, och är det inte för barnens skull så är det för de handikappade, de alkoholiserade, de arbetslösa, socialdemokraterna, samerna eller den utrotningshotade stammen av inhemsk bisamråtta. Vi tackar konsekvent nej till allt som kostar pengar, så tack men VI ÄR INTE INTRESSERADE.
- Jamen det här är ju för barnen i ARVIKA.
- ...
- Ja, så det är ju..
- Tack för erbjudandet. Hejduhejdu. *klick*

Vi bor alltså i ett av världens rikaste länder och ändå verkar det finnas folk som tycker att jag ska "ställa upp" och köpa cykelhjälmar till andras ungar. Ungar vars föräldrar förmodligen tjänar dubbelt så mycket som jag gör. Kan det vara så att Momenta tjänar feta pengar på att "hjälpa" barnen å näringslivets vägnar? You bet.

Så den dagen era ungar kommer hem med en läckert designad reflexväst från skolan, så är den garanterat ihoptiggd av Momenta. Betalad av det lokala näringslivet och skänkt till de stackars barnen vars föräldrar varken har förstånd eller pengar att förse sina barn med ändamålsenlig skyddsutrustning för att klara av den hårda vardagen bland förrädiska övergånsställen och obalanserade trehjulingar.

Det är en hård värld vi lever i här i Svedala och tack vare Momenta kan vi hålla stånd mot det naturliga urvalet änu en tid. Uuuuh va gött!

6 kommentarer:

Tesa sa...

Ha ha ha! Jag råkade vända hela diskussionen först, och trodde det var du som ringde och försökte tigga ihop cykelhjälmarna, undrade just när du hade åtagit dig ett sånt jobb! :D
So sorry...men det tog ett tag innan det kopplade och under den tiden hann jag skriva ned dig både en och två gånger! asg!

Nä, försäljare är inget vidare, speciellt inte den där varianten.

Anonym sa...

Hatahatahatatelefonförsäljaresärskiltdemsominteharvettattfattaoch lyssnapåettnej!

2maz sa...

Nu har jag förtydligat konversationen något för att undika att mina vänner börjar avsky mig.

Anonym sa...

Hejsan !

Ville bara skriva ett litet inlägg här.
Jobbar som säljare och kunder som du är bara en sån jävla pain.
Hoppas du tar och tänker efter att säljare (och det finns många)kan vara dina befintliga och potentiella kunder.
Visst säljare kan va jobbiga...men när jag läste ditt inlägg så fick jag en känsla att du är en sån där som verkligen njuter av att sitta och va dumdryg, ha lite mer pondus (om du kan uppbringa nån)nästa gång och säg nej på ett vänligt men bestämmt sätt.

Mvh En av Sveriges stjärnsäljare.

p.s du Kicki, försök att använda tangenterna punkt, komma, och mellanslag :-) d.s

2maz sa...

Men snälla du, läs inlägget en gång till.

"säg nej på ett vänligt men bestämmt sätt."

Mitt första svar var: "Tack för erbjudandet men det är inte intressant."

Mitt andra svar var: "Ja, men jag antar att det kostar pengar och då är det tyvärr inte intressant."

Om man som säljare inte kan acceptera ett nej, ja då förstår jag att jag blir en "sån jävla pain".

Hur vore det om man som säljare lärde sig att acceptera ett vänligt med bestämt nej? Då slapp ju alla inblandade att bli irriterade och dessutom slösa en massa tid på något som inte leder någon vart.

Jag förstår att säljare också är människor, och de flesta beter sig också väldigt bra. Men ibland stöter man på säljare som helt enkelt vägrar inse att man inte är intresserad och konsekvent vägrar ta ett nej och de åker direkt ner i Sverkers soptunna.

Anonym sa...

Hejsan !

Sorry, såg inte att du svarat :-), e ju upptagen med att sälja !

Anledningen till att jag blev lite "matt" på ditt inlägg var att jag själv jobbat på Momenta och jag vet av egen erfarenhet att säljarna på Momenta INTE jobbar på det viset som du påstår.
Så detta inlägg ang Momenta blir lite grann som Pajkastning, med tanke på att jag inte någonstans kan läsa på vilket företag du jobbar, häng ut Momenta som företag men häng då ut ditt företag åxå :-), så kanske "vi" säljare kan hålla oss ifrån er...men brukar oftast bli så att då blir ni besvikna när ni inte får samma erbjudanden som andra företagare får !
Sen vill jag verkligen poängtera att Momenta INTE tigger pengar, företagarna som väljer att vara med får marknadsföring tillbaka och bidrar till att öka trafiksäkerheten för alla i samhället inklusive dig.
Tror du verkligen att ett företag som Momenta hade överlevt i 15 år om det inte va gynnande för alla parter inblandade ?
Huruvida föräldrarna själv ska köpa hjälmar åt sina barn eller inte är helt ovidkommande när man på Momenta år efter år ser bättre och bättre statistik på att barnen använder sin hjälm ifrån Momenta, du kanske tillhör dom "rika svenskarna" men du stannade inte upp och tänkte tanken att alla i Sverige inte tillhör kategorin rika, ex Olle får en hjälm av sina föräldrar som kostar X-antal kr, medans Kalle får sin syrras begagnade hjälm...hur många gånger tror du att Kalle har sin hjälm på sig till skolan ( cycklar kan man få skit billigt, men hjälmar är knepigt att köpa beg) ? Visste du dessutom att Hjälmar växer man ur, dom kan ha sprickor efter att man tappat den en gång, en ny BRA hjälm kostar MINST 7-800 kr.
Samma med reflexer dom har faktiskt ett bäst före datum och åter igen så Använder barnen Momentas Reflexer och dagisarna är super glada för trafikvästarna som dom får ( alla vet ju hur illa med pengar dagisar har )!

Sen kan jag hålla med om att det finns EXTREMA säljare som inte ger sig ( jag vet för jag jobbar med såna), men dom jobbar inte på Momenta och dom säljarna tjänar MULTUM och jag skulle kunna tippa på att där marknadsför ni er :-)

Och om du nu skulle ha sån otur i livet att råka ut för en som inte förstår vad du säger, lägg bara på då NEJ TACK, HEJ DÅ ...klick :-)

Ha nu en riktigt trevlig sommar !

Tjingeling