onsdag 9 januari 2008

Wow liksom...

Saxat från förstasidan av Vision Arvika 2010:

”Vår vision är att Arvika år 2010 är en framgångsrik kommun med ett

differentierat näringsliv som tar vara på kreativiteten och
uppfinningsrikedomen hos våra kommuninvånare och företagare. Vi
utgör genom vår tillväxtkraft en av hörnpelarna för utvecklingen av
länet i stort och särskilt för västra Värmland. Arvika är en av landets
bästa platser att leva, bo och verka i om man söker livskvalité i
arbete, boende och fritid. Arvika är en trygg och hållbar kommun där
utbildningsnivån kontinuerligt ökar. Vi tar vara på människors
skiftande bakgrund och mångfalden speglas på alla nivåer i
samhället. Kommunen har ett spännande musik- och kulturliv som
utmanar såväl unga som gamla. Vi har ett kulturarv och en miljö som
vi är stolta över att föra vidare till kommande generationer och som
bidrar till att vi utgör ett attraktivt val för att bo eller besöka Arvika.”

Wow liksom...

Snacka om visionärt. Snacka om vågat. Vision Arvika 2010 inger verkligen framtidstro och inspirerar till handlingskraftiga stordåd och kreativ utveckling. Vilket fantastiskt sug jag känner över att leva, uppleva och arbeta i Arvika. Vilken inflyttningsstorm det kommer att bli! Mittens rike har flyttat till västvärmland!

Jo, eller hur?

Faktum är att den här "visionen" har hängt med i några år nu. Ganska många faktiskt. Och för en månad sedan var det dags för visionsmöte igen i Arvika kommun. Ett par av mina entreprenörsvänner var inbjudna. En spontan kommentar efteråt var "Jag måste göra något så jag kan flytta härifrån".

Kontentan var, från mina källor, ungefär "vi får hoppas att det inte blir sämre och att vi får ha kvar det vi har idag. Ja, och att vi kanske kommer upp i 27 000 invånare i Arvika kommun 2010".

Idag har vi 26 229 enligt SCB .

Wow liksom...

Borde man inte kunna skjuta av lite kommunalpampar med jämna mellanrum? Kanske skicka att par lådor ammunition till den lokala jaktföreningen och tipsa om att man sett varg i Kommunhuset? Eller ge dem en enkel biljett till ett Thailändskt julbord någon gång i december och byta ut lite namnskyltar på dörrarna om de nu skulle råka irra sig tillbaka.

Så vad gör man om man är trött på sin egen kommuns totala avsaknad av handlingskraft och visioner? Flyttar? Jag har hört att Mora kommun eventuellt ska få förstärkning av en visionär entreprenör högt upp i den kommunala näringskedjan.

Ja, det kanske kan va nåt...

15 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, Arvika verkar ju inte vara stället man vill bo på, liksom. Nej, Mora är nog stället på jorden. Det måste vara så.

Jag menar, Vasaloppet, Zorn, vattenkranar, Moraklockan, Morakniven och Morahästen är några begrepp som både hänvisar till traditionen och pekar på moderna varumärken. Alla står de för Moras framåtanda.

Dit vill då jag flytta, i alla fall!

Anonym sa...

Också har jag hört att det finns oerhört bra och inspirerande folk i närheten, som kan ha oanat intressanta planer att haka på.

Anonym sa...

Sökte efter Mora kommuns vision på deras hemsida men fann ingen...kanske gjorde nåt fel...eller? :)

Anonym sa...

Den är så självklar för alla Morabor att den inte behöver skrivas ner. Den består i att bevara ovan nämnda traditioner och framgångsrika koncept.

2maz sa...

Frk Klahr, det kommer att bli ändring på det om jag flyttar dit, det lovar jag. ;)

Tommy sa...

En vision som hänvisar till tradition? Är inte det en motsägelse? Tradition i att se framåt?

Nja, Zorn, vattenkranar, Morahästar, Vasalopp, Moraknivar och Moraklockor hör väl inte direkt till de moderna varumärkena?

Bättre förslag har du väl Kicki? =)

Anonym sa...

Det var inte jag som kläckte dem. Sorry, jag glömde citattecknen...

De stod i en jobbannons, där de fösökte saluföra sin kommun.

Vad skulle jag säga om Mora...? Har faktiskt varit där för lite för att ha nån bild av Mora. Men Siljan är ju vacker...

Anonym sa...

Och Tomas - "om jag flyttar dit"? "När" menar du kanske?

Anonym sa...

Jo du Kicki...Helt okej att visionen är "självklar för alla Morabor" som du skriver...men en nedskriven vision som bl.a. är tillgänglig på nätet, och intressant skriven förstås, kanske skulle kunna locka dit fler NYA invånare...det är väl ändå det som är meningen..eller? En kommun har ju en del att vinna på att visa upp sin framtidssyn.

Om man når den nedskrivna visionen eller inte, är naturligtvis en helt annan sak...men det är väl till viss del därför det kallas för just "vision".

P sa...

Tror iof sig att Arvika är ganska nära sin vision, men att utlova en stad som är bästa att leva i...jaru, man har det inte bättre än man gör sig. Utvecklingen av länet i stort tror jag man redan har iom Coffe Queen, Volvo, Scanmodules, Arvikafestivalen m.m.

Jag ser inga som helst fel i visionen, men ser heller inte att kommunala förvaltningar skall förverkliga människors drömmar. Det får de att göra själva. Att stå för en kommunal service i musikskolor, ett badhus, schyssta vägar m.m. visst, men när vill vi lämna över vår lycka/olycka till människor som tycker kommunallagen är spännande, ja då vete fan. Eller vad skall en kommunförvaltning stå för? 0% skatt och gratis godis?

Gör det själv om du har visioner. Personligen tycker jag visioner är förlegat, do it eller shutup!!

Tesa sa...

Mora eller Arvika...mja, personligen skulle jag välja Arvika - tror jag! Jag har ju aldrig varit i Mora men jag är en sån som hellre flyttar söderut än norr (och Arvika ligger söderut om Torsby...ungefär).

Marknadsföring och visioner är viktiga, men precis som Pärra säger, det måste finnas människor bakom som vågar satsa, chansa och förverkliga. Det är ju det som är entrepenörskap.

2maz sa...

Jag hade inte räknat med annat än mothugg från dig broder, och jag menar inte att kommunen ska gå in och förverkliga andra människors drömmar. Däremot har de ett uppdrag att inte bara förvalta utan inte minst att _utveckla_ kommunen. Och har man visioner som går ut på att man ska ha det likadant, ja då lär det inte hända speciellt mycket heller.

Du nämner musikskolor, ett badhus och schyssta vägar. Personligen tycker jag det finns en hel del att utveckla inom alla tre områden. Det finns ju dessutom oerhört mycket mer man kan göra än att byta vatten i simbassängen en gång per år för att göra Arvika attraktivt.

Vart du får 0% skatt och gratis godis ifrån det vet jag inte, men visar man upp lite jävlaranamma och i alla fall vågar ha en vision värd namnet så är ju mycket vunnet redan där.

Man måste våga misslyckas (och då pratar jag inte nödvändigtvis på ett ekonomiskt plan). En vision där man vet i förväg att allt kommer att inträffa är helt kraftlös. En vision ska vara möjlig att genomföra, men framförallt ska den inspirera, öppna för nya idéer och tankesätt...

...tycker jag.

P sa...

Okej!

Kan ha varit något alkoholpåverkad eller trött eller nå´t när jag skrev förra inlägget, men vad jag menar är att jag är innerligt trött på visioner och målsättningar. Initialt inget fel med det, men när det bara blir "talk the talk" och inget "walk the walk" ja vad ska man då visioner till?

Som exempel kan jag ta en undersökning om svenskars vilja till att förändra sitt liv för att bidra till en miljövänligare, där frågan var "Kan du tänka dig att förndra ditt liv...?" Där en majoritet svarade ja. Vad då tänka sig? Do it! Eller alla miljömål 2020 när man samtidigt säger att vi har tekniken idag.

Ett jävla hyckleri anser jag och därav är jag trött på powerpointpresentationer av kommungubbar där man berättar hur det skall se ut i framtiden.

Som en klok man som jag känner en smula har sagt: GÔR´T!!

Anonym sa...

Bra Pärra, bra Pärra! Jag är med dig.

Och med 2maz också. Ser ingen motsättning däremellan. (Kanske kan jag i framtiden komma att ha rollen som medlare mellan de tu kivande... De är jag van att ha...).

Walk the walk!

2maz sa...

---> Pärra

Jag förstår vad du menar, men om Svensson säger att han (eller hon) kan tänka sig att förändra sitt liv för att bidra till en miljövänligare värld, så är det knappast en vision från hans eller hennes sida. Det är ju inte ens ett mål, eftersom det inte kommer från dem själva.

Rätt använt är mål och visioner otroligt kraftfullt. Men folk är lata, egoistiska och dumma i huvudet, så är det bara (för den som inte håller med utvecklar jag det gärna).

Så visst blir det mycket snack och lite verkstad, men samtidigt så skulle vi fortfarande sitta kvar i grottorna och gnugga pinnar mot varandra om det inte vore för våra mål och visioner. Om det sedan är bra eller dåligt, det får var och en avgöra.