tisdag 12 februari 2008

I give you: Independence Day!

Ok, rubriken har faktiskt inte ett dugg med texten att göra. Men jag behövde något klatchigt som avslutning på nedräkningen och fantasin ligger inte direkt på högvarv den här tiden på dygnet.

Så nu har jag gjort min första dag som kommunalanställd i Mora (igår egentligen, men vi låtsas att jag skrev det här igår så ser det bättre ut, ok?). Och hur var det då...? Gött. Det var gött helt enkelt. Jag är övertygad om att jag kommer att stortrivas. Bra folk, bra miljö, bra arbetsuppgifter, bra chef och inte minst... billigt fika (sex spänn för en macka och en kopp te!). Je suis beaucoup de helnöjd.

Jag har presenterat mig för ett femtiotal människor från ett tiotal olika avdelningar. Och fort gick det. Vad de heter? Vad har de för titel? Vart har de kontoret? Ingen aning. Det känns som att räkna bubblorna i en välskakad Pommac. De finns överallt om man har inte en susning vem som är vem. Men det ger sig.

Första dagen... och jag var sist från jobbet. Klockan kvart i fem hade alla gått. Det var tomt. Kvart i fem. Det är ju då jag brukar komma igång? Det kändes lite konstigt. Ungefär lika konstigt som att gå upp kvart över sex på morgonen. Jag har alltid ansett att allt innan kl. 7 är vansinnigt. 06.59=vansinne. 07.00=ok. Nu är jag där. Jag har passerat den magiska gränsen. Jag går upp tidigt. Jag är kommunalanställd. Jag är sambo. Herregud...

... har jag blivit vuxen?

6 kommentarer:

Tesa sa...

Vuxen? Ha ha...dream on.
Men precis så verkar det vara att vara kommunalanställd. För en annan ter det sig som... eh nä. Jag ska nog inte yttra mig om det.

2maz sa...

Vad jag har förstått så är du på väg in i företagarvärlden? Då blir man barn på nytt... har jag hört. ;)

Anonym sa...

Très content! Je crois...

P sa...

I en värld där 50åriga kvinnor (som kallasr sig tjejer) köper rosa t-shirtar på JC som det står girlie i glittrig text och där 50åriga män inte kan få nog av gps:er och andra leksaker, ja då är nog vuxenhet något att vara stolt över. Eller blandar jag ihop det med självkänsla, ansvar och sunt förnuft?

Innebär det en ekonomisk trygghet, betald semester och en social samvaro med trevliga arbetskamrater, ja då får jag ytterligare gratulera. Själv har jag ett knappt år kvar innan den första tröskeln (utbildning) till vuxendom har klivits över. Skall passa på att njuta av studiemedlet och hemtentorna.

Comvidare sa...

Att läsa din blogg gör mig gott. Rock on Tomas! Fortsätt kasta dig huvudstupa in i förändringar. Det inspirerar. Du inspirerar! Kram!

Anonym sa...

Att bli vuxen verkar läskigt. Jag tror jag tar och skjuter upp det ett tag.