fredag 20 juli 2007

Själva livets mening

Hur vill du ha ditt liv?

Vill du småpussas och säga något intellektuellt och bjuda på geléhjärtan, eller vill du hångla dig svettig och fullkomligt förlora dig i din partner?

Vill du stå och titta på när dina barn plaskar i leran och samtidigt akta dig för att de inte ska skvätta ner dina bomullsbyxor? Eller vill du ge dig hän och leka med dina barn på barns vis?

När du ser dina barn i ögonen, vill du säga något intellektuellt och bjuda dem på något som de tycker är halvgott, eller vill du fullkomligt förlora dig i deras ögon och hejdlöst gå loss i skafferiet för att baka dera älsklingskaka?

När någon i din omgivning känner sorg, vill du sitta och tafatt hålla din hand på personens axel, säga något intellektuellt och bjuda på något sött och äckligt för att få dem att tänka på något annat? Eller vill du låta dem omfamna dig så att du kan ta emot deras tårar och deras smärta?

Hur vill du ha det?
..................

Detta är inledningen till Klas Hallbergs bok "Hångla mer - en bok om att ge sig hän". Läs den, och få dig en allvarlig funderare på hur du egentligen vill ha det.

10 kommentarer:

Comvidare sa...

Vilka lätta frågor! Jag visste svaret på alla. Vinner jag nåt nu?

2maz sa...

Nej, det gäller inte att bara veta svaret, man måste göra något praktiskt också. ;)

Comvidare sa...

Jaha, vad dum jag känner mig nu då. Då blev det genast mycket svårare. Svettig blev jag ikväll ialla fall, men det berodde (tyvärr) inte på nåt hångel. Men det får räcka tills vidare. Får en ny chans i morgon.

Gunilla sa...

Hade jag vetat att det var så lätt att komma till insikt över vad man vill och/eller vill ha..(eller snarare vad man INTE vill/vill ha).. så hade jag gått ut i Malung för längesen... nu återstår det bara att göra nåt åt det oxå...men DET är ju egentligen inget problem, bara en utvecklingsmöjlighet :)

Anna sa...

jaha så istället för att vänta på att nattens ängel ska komma med min sömn, hamnade jag här i din blogg. har faktiskt aldrig förstått mig på det här med att läsa en blogg, men idag blev jag fast... jag kommer tillbaka, lagt dig i favoriterna! tack för god skön läsning .... nu ska ja få lite sömn i mina blå, natti natti =)

2maz sa...

Kul att du hittade hit och att du dessutom blev fast. :)

Varmt välkommen till gemenskapen!

Anna sa...

så fånigt inspirerad blev ja att jag tom skaffa en egen... vi får väl se hur intressant det blir och hur ofta, håller mig lite anonym tills jag känner mig varm i kläderna....

tjing !
-A

fobia sa...

Hej T. Tack för inbjudan till att delta i läsningen av handboken.Om du skriver på engelska ökar kanske chansen att fler smittas av din epidemi? ;-)
Jag blev lite provocerad av svartvitheten i texten som citeras. Menar författaren att svetthångel utesluter småpussar? Eller får man lov att ha olika preferenser i olika situationer? Är hångel hela meningen med livet?

2maz sa...

När min epidemi av vardagslycka tagit över Sverige vänder vi oss mot resten av världen. Borde gå hyfsat snabbt...

Kul att du blir berörd! :)

Jag tror inte att författaren menar att en sak utesluter en annan. Inte heller tror jag att han har något emot att du har olika preferenser i olika situationer, tvärtom. Huruvida hångel är meningen med livet eller inte, kan du nog bara svara på själv.

Personligen känner jag inget behov av att på egen hand fastställa meningen med livet för hela mänskligheten. ;)

Du kan ju alltid fråga honom vad han egentligen menar. Han finns på www.klashallberg.se.

Anonym sa...

Jag vill både småpussas, säga något intellektuellt och hångla mig svettig. Men hellre chokladhjärtan än geléhjärtan; det är gelatin i geléhjärtan.

Jag vill leka och ge mig hän med barn på barns vis. Även om jag tycker att det är jobbigt med fläckar. Det finns ju galltvål.

Jag vill förlora mig i barnens ögon och baka deras älsklingskaka. Ibland. Men inte varje gång.

Jag vill omfamna och låta mig omfamnas. Jag vill dela glädje och sorg. Smärta och lycka.