tisdag 4 september 2007

Vardagslycka...

Vissa av er känner till det sedan tidigare, men för alla er andra, så ligger det till såhär: Jag försöker envist att starta en sinnesbaserad, ytterst smittsam epidemi av vardagslycka.

Och nu har jag kommit till en punkt där jag känner att jag kan behöva lite hjälp. För jag har bestämt mig för att det bara handlar om att smitta nog många så att man uppnår en kritisk massa. Sen sköter det sig självt. Lite som att rulla en snöboll nerför en kulle. När den blir stor nog, så går det utav bara farten. Det bara bygger på liksom. Och när nog många hittat sin vardagslycka, ja då kommer världen helt automagiskt att bli ett bättre ställe. Folk kommer att må mycket bättre, fatta bättre beslut, börja sopsortera och cykla till jobbet. Alla kommer att tycka bättre om sig själva, älska sina barn, ta hand om varandra och kramas hej vilt världen över. Det kan bli hur bra som helst! Underbart, eller hur?

Så jag gör vad jag kan för mig själv och min omgivning, och försöker nå ut så långt det bara går. Men ibland känns det som att jag inte riktigt når ut så långt som jag skulle vilja. Det går liksom inte fort nog. Och ibland halkar man helt enkelt tillbaka i gamla hjulspår och det kan ta en stund innan man kommer igång igen. Så vi behöver bli fler. Fler som vill hjälpa sig själva och andra att hitta vardagslycka. Att skapa den där epidemin som kommer att förändra världen.

Igår registrerade jag en ny domän: www.vardagslycka.se. Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på där ännu. Jag har naturligtvis ett par små idéer, men det behövs fler. Har du en idé och vill vara med? Eller har du inga idéer, men vill vara med ändå? Hör av dig! Eller skriv en kommentar. Eller ta och köp dig en riktigt god glass... eller varför inte en ny tröja? Eller gå ut och ge ett leende till nästa människa du möter. Gör vad som helst bara det känns bra.

Du spelar roll...

9 kommentarer:

Gunilla sa...

Underbara du...det är ju "Pay It Forward" fast i verkligheten.

Jag är fullkomligt övertygad om att vardagslycka.se kommer att bli strålande..som det mesta du rör vid.

Dessvärre kan jag för närvarande inte bidra med en enda idé..allt mitt fokus ligger nämligen på ett helt annat ställe: "The mountain". :)

Tesa sa...

Om det hör till vardagslycka vet jag inte men jag brukar ha "Dagens goda gärning" som jag utövar så fort jag får chansen. Det är att öppna dörren åt nån, plocka upp nåt nån tappar (åt dem såklart) och lite såna där "snälla saker".
Sen har jag "Dagens tips" också till många av mina kunder. Fixa bild enkelt, tips i Indesign, enkel grafisk kunskap för tryck osv.

Kanske förgyller jag någons dag och min egen brukar bli lite roligare när de visar sin glädje eller tacksamhet över nåt för mig så enkelt att göra för nån annan.

Anonym sa...

Mmmm...glass... Bra idé!

P sa...

knark

2maz sa...

Knark? Skulle du vilja utveckla det där?

Sara the Person sa...

Du gör mig SÅÅ glad och varm inombords... Ska göra allt jag kan för att sprida din värme vidare!!!
Kram Sara the Person

P sa...

Ja? Du kan väl sälja knark på www.vardagslycka.se? (tråkigt skämt) Eller andra berusningsmedel som humor, musik, poesi und som weiter.

2maz sa...

Ja, du var nog inte så rolig som du trodde där, som C skulle ha sagt. ;)

Anonym sa...

HÄRLIGT! Jag stöder denna idé helhjärtat. Förändring är en social process å vi behöver uppnå critical mass. Det finns så otroligt mycket kreativitet att befria.

Ska läsa mer nu!

shiine on! :)