söndag 2 september 2007

Kul för dig... verkligen!

Har ni någon gång känt av att när det går bra för dig (eller någon annan) så intar omvärlden en något skeptisk hållning till din nyfunna lycka. Lite som att, "jo, kul för dig, verkligen... men...".

Det verkar alltid finnas ett "men". För man kan ju omöjligt vara kompromisslöst glad över att det gått bra för någon annan, eller hur? Nej, man är ju för i helvete stolt, svensk och missunsam! Eller? Ja, förutom när Karolina Klüft sopar rent i OS förstås. Då kan vi vara glada en stund. Då känns livet gött. Äntligen vann vi över de där äckligt överdopade tyskarna med sina håriga armhålor. Fast det är klart... då är det ju "vi". Inte "hon"?

Jaja... men allvarligt, hur skulle det se ut om vi gick runt och var glada för allt bra som hände andra människor hela tiden?

Då skulle man ju stå där själv med skammen i näven, med en gratiskeps från Arvika Kommun för att dölja den begynnande flinten, när man smått uppgiven räknar ihop amorteringar, bilreparationer, familjerådgivning, förlorade korpfotbollsmatcher, havererad vardagsekonomi, misslyckade relationer och tja, allt annat jävelskap man åkt på genom åren. De flesta har verkligen fullt upp med att hålla näsan över vattenytan. Det handlar inte om att leva. Det har helt enkelt blivit en lång och utdragen kamp för att överleva. Så vad säger man när det kommer en klämkäck jävel till granne och talar om att han precis har skrapat fram hundratusen på en trisslott?

Kul för dig... verkligen!

För ett antal år sedan , så läste jag en text som berättade om en fantastisk människa med en underbar inställning till livet. Denna fantastiska människa var när det begav sig, en helt vanlig kille i tonåren, som inte var speciellt bra på någonting egentligen. En riktig medelmåtta. Han deltog i en massa olika idrotter men var aldrig ens i närheten av prispallen. Han insåg snart att han inte hade någon riktig talang... för någonting.

Den insikten kan slå vilken ambitiös tonåring som helst till marken. Tänk dig att inse att man aldrig kommer bli riktigt bra... på någonting? Att man troligtvis kommer att få bära loosermössan resten av livet? Tuff insikt, i synnerhet som tonåring. Men då händer det där som är så obeskrivligt häftigt. Deppar han ihop över det? Nej, vet ni vad grabben gör?

Han beslutar sig för att bli... världens bäste förlorare!

Han såg till att alltid vara först över till motståndarlaget och gratulera när hans eget lag just förlorat fotbollsmatchen med 8-1. Han var den förste att skaka hand med killen som stod längst upp på prispallen, även om han själv hamnade näst sist. Han hittade alltid glädje i att det gick bra för andra människor och han var dessutom alltid den förste att visa det. Han var helt enkelt världens bäste förlorare.

Många år senare så var han lagledare för ett juniorlag i fotboll. De hade tagit sig till final i en större fotbollscup och satt nu i omklädningsrummet, redo att gå ut på planen. Han plockar fram två champagneflaskor, håller upp dem och säger, "Bara så att ni vet, så oavsett om vi vinner eller förlorar idag, så kommer vi efter matchen att dricka champagne tillsammans med det andra laget som kämpat precis lika hårt som oss för att komma hit".

De förlorade med 2-1 och firade vinnarna med champagne.

Om man inte kan det man vill får man vilja det man kan.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig inställning, men ack så förbjudet i mellanmjölkens avlånga lagomland.
Fast visst trillar man dit själv ibland, det ska erkännas... (den svenska avundsjukan måste vara genetiskt betingad... väl? Tur man är kvartsnorsk!)

Anonym sa...

...eller så skaffar man polare som är precis lika stora loosers som en själv. =D

2maz sa...

Nu skulle jag kunna säga "svårt i ditt fall", men eftersom jag jag inser att jag kommer få den tillbaka lika snabbt så avstår jag.

Gunilla sa...

För en gång skull är jag också tyst..jag blev mobbad tillräckligt tidigare idag. ;)

Anonym sa...

Får man köpa ut champagne till ett juniorlag? ... sorry ... =)
Söt historia.

Tesa sa...

Jag hakade upp mig på det sista där...

"Om man inte kan det man vill får man vilja det man kan."

[...]
Ok. Här kom en lång harang som jag raderade pga opassande nätbeteende (eller risk för skada på "egen"dom).

Jag säger så här istället! :)
"Om man inte kan det man vill så finns det inget som säger att man inte kan lära sig det! Ingen är obildbar."

2maz sa...

Hahaha... nu blir jag ju oerhört nyfiken! Dela gärna med dig av ditt opassande nätbeteende. Du är i gott sällskap, jag lovar. ;)

2maz sa...

Linda, det finns faktiskt alkoholfri champagne, och som den ansvarsfulle ungdomsledare han är så antar vi naturligtvis att han tar sitt fulla ansvar på den fronten. :)

Björn sa...

Jag vill passa på att citer DLK - "Spriten räddade mig från sporten"

P sa...

Har också tänkt på det där med avundsjuka lite. Finns på blogginlägget "Livet är en tävling". Läs gärna.
Världens bästa förlorare lät ju iof sig inte enbart bra, något kontraproduktivt. Ha, kom precis på ett roligt bloggämne i detta avseende. Se där ja, ytterligare en halvtimme att förväntas blo "bortkastad". Fan oxå!

2maz sa...

Älskade broder, ditt bloggande är allt annat än bortkastat. Och jag har oftast läst dig långt innan du ens tänkt klart. Storebror håller koll på dig vettu. ;)

jag måste ju hålla mig beredd att tända ett ledljus och lotsa dig ut till den sk "verkligheten" om du nu mot förmodan skulle gå vilse i lärarhögskolans mörka dåtidskorridorer. :P