onsdag 28 november 2007

Hur skulle det förändra mitt liv...

... om jag läste en ny bok varje vecka? Det skulle bli 52 böcker per år. Förmodligen (jag kan ju inte garantera något, men förmodligen) så skulle det förändra mitt liv ganska markant i en positiv bemärkelse.

Så jag tänker göra det. För jag är ju som bekant en "doer" numera och det innebär att jag gör saker. Och en av de saker jag ska göra i framtiden är att läsa en ny bok varje vecka genom att läsa en timme varje dag. Och för att sporra mig själv tänker jag ge en kort recension av böckerna här när jag läst dem, och även annonsera vilken nästa veckas bok är. Och eftersom jag är en "doer" så kör jag igång direkt. Nu!

Så härmed presenterar jag veckas bok och även den första i min nya bokläsarstrategi!

Titel: 100 sidor om att tala inför folk för dig som hatar det
Förlag: Redaktionen
Mer info: Länk

Recension:
En bok som tar upp konsten att tala inför andra människor. Boken siktar in sig ganska lågt och är i mina ögon inte så mycket inspirationsbok som checklista. Halva boken handlar om förberedelser inför anförandet, där de flesta tips är hyfsat självklara. Andra halvan ägnar sig åt hur man ska agera under själva anförandet/föreläsningen. Där finns en hel del tips på hur man hanterar kroppsspråk, röst, blick m.m. Boken tar även upp hur man hanterar publiken i olika situationer, vad du gör för att undvika att göra bort dig och mycket mer.

De tips och metoder som beskrivs är kort presenterade och inte speciellt djupgående. Även om det inte blir en inspirationsbok för den erfarne föreläsaren, så är det en bra översikt för den ovane talaren. Framförallt ger det en idé om vad man skulle vilja lära sig mer om.

Jag hade förväntat mig lite mer av den här boken, men det är ju bara att krasst inse att jag redan kan mer än jag trodde.

Betyg: Helt OK

Nästa veckas bok: "Din gränslösa styrka" av Anthony Robbins

9 kommentarer:

Tesa sa...

För nåt år sen läste jag ca 6-7 böcker i månaden samt 3-4 månadstidningar. Man lär sig väldigt mycket.
Men...mycket jag läste om ville jag också göra, och eftersom tiden blev lite knapp till att hinna med allt fick jag välja att dela upp det så nu nöjer jag mig med hälften läsa och hälften göra.

Trevlig bok! Vi får byta bokupplevelser, fast jag har många romaner hemma förstås. ;)

P sa...

Du vet att det finns böcker som inte är instruktionsböcker/patentlösningar på livet va´?

2maz sa...

Jo, jag har faktiskt planerat in en del alternativ litteratur som t.ex. sån där... eh... "skönlitteratur".

Jag tar tacksamt emot förslag på bra skönlitteratur!

Jag har en påbörjad bok som ska avslutas: "Tillsammans är man mindre ensam". Tänkte jag skulle läsa den innan jag ser filmen... som nyligen haft premiär.

Tommy sa...

kommer du hem till helgen så lånar jag gärna boken du recenserade. Ska ju hålla föredrag ett par tre gånger framöver. Kan behöva lite tips..

2maz sa...

Jag kommer hem i helgen, så du får mer än gärna låna den.

Tesa sa...

Tips:
Samtliga böcker av Paulo Coelho är ju något jag direkt rekommenderar. Förmodligen har du redan insikten, men det är bra att bli påmind ibland. Och har du den inte, så får du den.
Jag har själv redan gått igenom Zahiren, Alkemisten, Veronika bestämmer sig för att dö, Djävulen och fröken Prym samt Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät.

Den Mekaniska Katten - Torey Hayden

Kärlek till Tecken - Jan Kjærstad

Dave Pelzers böcker om sig själv.

Allt för min syster - Jodi Picoult

Tänk tvärtom - Joakim Jonason

1984 - George Orwell

Tisdagarna med Morrie - Mitch Albom

Vindens skugga - Carlos Ruiz Zafón

Historikern - Elisabeth Kostova
(men den är lite tung)

hm...återkommer med fler. Får hem och kolla hyllan.

2maz sa...

Alltså... är det Paulo Coelho som skrivit "Isfolket" eller? Oerhört många kvinnor lovordar denna man som en gudabenådad författare, men efter att ha läst "11 minuter" så kan jag bara konstatera att mannen inte vet hur man skriver bra böcker. Sorry, men Paulo Coelhos verk är och förblir medioker kiosklitteratur... på sin höjd. ;)

Tesa sa...

Isfolket!? Nä, för fan. Inget sånt mig veterligen.

Tänker du på Margit Sandemos serie Isfolket kanske? Men det är skillnad, det kan jag hålla med om är kiosklitteratur.

Tesa sa...

Aha... nu kopplade det. 11 minuter har jag inte läst.
Du borde prova Alkemisten istället. Eller Zahiren.