torsdag 29 november 2007

Vit jul är inte kul för hjulen...

Jorusåatt... här är det vinter. "Här" är närmare bestämt Älvdalen just nu. Det har snöat hela dagen vilket resulterat i att jag känner mig hyfsat missanpassad när jag pulsar fram genom snön i jeans och gympadojjor.

Jag börjar även tvivla på att vinterdäcken som följde med bilen håller måttet en vinter som denna. En vinter i Värmland har ju inte ställt några större krav på vinterdäck de senaste åren, så man är ju inte riktigt van. Jag var nere på OK och hörde vad de rekommenderade i däckväg. Ja herregud. Det finns ju fler sorter och storlekar än vid lösgodisdisken på ICA. Smått förvirrad lämnar jag OK, inte ett dugg klokare än för en kvart sedan. Bilindustrin är för mig ett enda stort frågetecken.

Nej, jag tror vi kör på däcken vi har och hoppas på tur.

11 kommentarer:

Tesa sa...

Jag säger bara en sak, funkar i Uddevalla såväl som Älvdalen: Dubb.
Så! Mer behöver du inte veta! :)

Tommy sa...

Som Tesa säger så är det dubb som gäller. Kolla vilken profil / bredd / storlek det är på de som sitter på och köp nåt liknande...

Piece of a cake... =)

Vad är det för fel på de ni har?

John sa...

Du vet att bara noobs kör me dubb va ?? .. ;-)

Tommy sa...

...eller folk som bor norr om Vänern...=)

John sa...

Haha .. du har nog så rätt Tommy .. Glömde bort att det bodde folk däruppe .. ;)

Anonym sa...

Leif --> Känner mig skymfad, Västerbottning som jag är. Vad har du för geografikunskaper? Tror du att det bara är Götaland som existerar? Ta en tur norröver och upplev tomtens vackra, vita vinterland och du inser både att det finn en massa människor där och att dubb är grejen.

Anonym sa...

Gislaved eller Continental, någon?

Tesa sa...

Nope, bara Michelin nu. Fast de är inte lika bra som de jag hade förut. Good Year då och de höll länge, 3 vintrar hårdpendlande (ca 1500 mil säsongen) medan mina Michelinisar redan har slitit ned dubben efter 2-300 mil. Dyr investering.

John sa...

Ok Kicki .. Jag böjer mig .. vet juh nånstans innerst inne i mitt förvirrade tillstånd att det finns folk ovanför Götaland, gjorde trots allt lumpen uppåt samt bodde nästan ett år i förvirrat tillstånd i Höga Kusten området .. F´låt ska skärpa mig .. =) .. Hmm .. Kanske ..

Anonym sa...

Ursäkt emottagen - och godtagen.

Johannes sa...

Är det inte alltid snö i Älvdalen? Och kallt som f*n! Det är min bestämda erfarenhet av stället.
Ang. dubbdäck så är det enda riktiga blankslitna sommardäck och så bromsa med kryckan hela vintern. Så gör de hemma i Dalsland i alla fall.

Tjings!