måndag 3 december 2007

Tänk vad man kan får för sig saker...

Jag får för mig en massa saker. Hela tiden. Jag får dessutom för mig saker som jag oftast inte bestämt själv att jag ska få för mig. Saker som bl.a. samhället, folk, media, mamma, vänner, ovänner, politiker och präster med stor precision planterar in i mitt huvud. Ibland medvetet och ibland omedvetet, men jag blir helt klart mer eller mindre påverkad och får då för mig saker. Och det finns mycket som många vill att jag ska få för mig.

Som att Colgate är bättre än Acta. Eller att det är viktigt att ha en säker deodorant. Eller att det inte finns några jobb. Och finns det jobb så är det nästan omöjligt att få ett. Att det är dyrt med bensin, att man inte ska ha för bråttom i nya kärleksrelationer och att man absolut ska göra som chefen säger. För annars är man dum i huvudet. Eller att jag verkligen behöver en Stairmaster som jag kan vika ihop och skjuta in under sängen. Att invandrare är dumma i huvudet eller att tjejer får skylla sig själva om de blir våldtagna när de klär sig som de gör. Att det är svårt att vara människa och att det tar tid att komma någonstans. Eller att man inte kan leva på att rita små roliga gubbar som säger fåniga saker, spela dataspel eller stå på en scen och tala om saker för folk som de egentligen redan vet.

Ja det finns mycket som många vill att jag ska få för mig. Och visst, jag får för mig en hel del, men mycket mindre nu än förr. Jag väljer mer aktivt, sållar och bestämmer själv. Har jag fått för mig i alla fall. Men jag har kommit på en riktigt häftig grej, och det är att jag själv kan bestämma saker som jag vill få för mig. Saker som t.ex. gör att det blir roligare att gå upp på morgonen. Eller gör det lättare att få saker gjort snabbt.

Vad skulle hända om alla skulle få för sig en massa saker som gör livet roligare? Som gör allt lättare? Vad skulle hända om alla helt plötsligt bestämde själva vad de ville få för sig? Hur bra skulle det kunna bli?

För om jag har fått för mig något så är det ju så det är, eller hur? Om jag väljer att verkligen tro på något, ja då blir det ju sant. För mig. Jag tycker det här med valda sanningar är väldigt intressant, och mitt senaste tillskott är "Det går snabbt, det är lätt och jag har roligt!". Helt enkelt för att det är roligare att ha kul än tråkigt.

Men det är ju iofs bara något jag har fått för mig.

Vad skulle du vilja få för dig?

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har fått för mig att du behöver fika med mig idag men det hade jag fått för mig fel, för det är bara upptaget i din telefon. Så nu har jag fått för mig att du inte är mitt kåååmpiiis längre. :)

Skämt åsido...vad har jag fått för mig idag?! Hmm.. jo, att jag faktiskt längtar till jul då jag får komma upp till Malung. Och det har inte hänt på länge. Känns rätt gött faktiskt!

Anonym sa...

... vänta nu... vad skule jag kunna få för mig för att det skulle bli roligt och lätt att kliva upp på morognen? Kan du hjälpa mig med en ledtråd?

Om du inte tycker att ledtrådar hör hemma i sammanhanget kan jag bara säga - jag lovar att du kommer att tjäna på den här!

2maz sa...

Busenkelt. Intala dig att följande är sant och säg det till dig själv varje kväll innan du somnar:

"Imorgon när jag vaknar kommer jag att vara pigg och utvilad."

Och när du vaknar så säger du till dig själv:

"Jag är pigg och utvilad, så nu går jag upp och ger mig själv en underbar dag!"

Under dagen kan du påminna dig själv om att:

"Det är kul att gå up på morgonen!"

Om du inte tror på det, så låtsas att du tror på det och se vad det får för positiva effekter.

Comvidare sa...

Ha! Så lättlurad är jag inte. Det är inte kul att kliva upp på morgonen. Däremot är det kul att ligga och dra sig. Somna om. Ligga en stund och titta i taket. Ta en lång frukost. Vicka på tårna.

2maz sa...

Tja, har du fått för dig att det inte är kul att kliva upp på morgonen, så är det ju så. Och om du inte vill att det ska vara kul att kliva upp på morgonen, så kommer det nog aldrig att bli det heller.

Tommy sa...

Jag har fått för mig att det skulle vara kanon att dela en pizza med dig till lunch i morgon.

Fast jag får för mig så konstiga saker ibland.

2maz sa...

Man får det man fokuserar på. ;)

Anonym sa...

Alltid!

Anonym sa...

Fast ibland blir objektet för ens fokus rädd(tt) och går och gömmer sig... Så för mycket fokus kan vara kontrapsoduktivt. Ibland. Lurigt det där...

2maz sa...

Mmm, men en pizza springer inte och gömmer i första taget och när den väl gör det så är den inte längre målet för mitt fokus i alla fall. :)

Tesa sa...

Ingen aning vad jag skulle vilja få för mig. Jag får sällan för mig saker numera alls. Är det bra eller dåligt tro??

2maz sa...

Prova att göra såhär:

1. Bestäm dig för något du vill uppnå. (Du vill ha gratis lunch t.ex.)

2. Fundera på en sanning som skulle underlätta för att ta dig dit. (T.ex. "Det är lätt att få människor i min omgivning att bjuda på mig på lunch")

3. Bestäm dig för att det är så. Få för dig att det är sant helt enkelt.

Och som sagt, om du inte tror att det går, låtsas att det går och se vad det blir för positiva konsekvenser av det. :)

Tesa sa...

Aha. Du menar så!

Jag trodde du menade att det var en jämförelsegrej mot något annat. T ex som du skriver i början, att få för sig något om någon/något - ex. att Nokia är bättre än Ericsson, eller köttbullar godare än koldomar.
Att man helt enkelt anammar något.

Eller så tolkade jag det som en inbillningsgrej...frågan är om det är liknande fenomen som det jag tidigare skrev.
Ex. "Jag inbillade mig att det här skulle vara lätt att förklara".

Tesa sa...

Fast på sätt och vis menade du anammandet ser jag nu om jag läser en gång till!
:)

Anonym sa...

Det var så LÄTT att kliva upp i morse! Och jag var så PIGG!

Men nu efter lunch... känns det annorlunda. Hmm... Jag VILL göra planeringen klar tills imorgon för det kommer att kännas så mycket BÄTTRE när jag har gjort det. Så är det faktiskt. Så jag tar mig nu en två minuters tupplur och sedan ett snabb vända ute i solen, runt huset. Sedan är jag i full gång!

Tipp topp!