lördag 6 december 2008

Idag är den viktigaste dagen i mitt liv

Inte imorgon, inte om en vecka och inte om ett år. Den viktigaste dagen i mitt liv var inte heller igår, inte för en vecka sedan och inte för ett år sedan.

För den viktigaste dagen i mitt liv… är idag.

Nu.

Jag har funderat en hel del, och det är faktiskt nu jag har möjlighet att ändra allt jag vill ha annorlunda. Exakt precis nu. Det är nu jag kan lära mig av de misstag jag gjorde igår. Det är nu jag på allvar kan förändra min värld och det är nu jag kan jag ta åt mig allt som är bra, allt jag tycker om och älskar. Just i detta ögonblick kan jag välja precis vad jag vill.

Precis. Vad. Jag. Vill.

Likt en värmländsk Jack Sparrow i daladräkt står jag vid rodret på mitt skepp, där jag och endast jag bestämmer vart jag ska resa. Allt som ligger bakom mig, alla händelser och beslut som tagit mig dit jag är idag kan jag inte längre påverka. Allt detta är, som man brukar säga, historia. Framför mig ligger ett hav av drömmar och väntar. Fyllt av längtan som förhoppningsfullt väntar på att formas till verklighet.

Varje dag lägger jag upp livets lerklump på drejskivan och börjar forma min framtid.

För det jag gör idag avgör vem jag är imorgon.

8 kommentarer:

Plumflower sa...

Rätt inställning!

-What is your favorite breath of air?
-Whatever breath takes me to the next minute of my life.

(Jerry Seinfeld)

2maz sa...

Ja, livet blir mycket roligare med rätt inställning, eller hur? :)

Sara den rara sa...

Arrrrgggh! Let the wind take your sails to the sea! Trrrrrry it and you shall love it! ARRRRRGH!! ;D

2maz sa...

Hahaha... Pirates'r us my friend. ;)

Anonym sa...

Underbart
..är glad för din skull:) Fin sida som passar dig och skönt att du tagit bort den fåniga uppradningen över allt du "är".

2maz sa...

Man kan tycka att det är rätt fånigt att rada upp vad man "är" just nu, men jag kan ändå känna att det är värt att fundera på. Det är ju ändå jag som bestämmer vad jag är och ingen annan, och för mig har det varit nyttigt att skriva ner det ibland. Faktiskt. ;)

Anonym sa...

Det är värt att fundera på varje steg man tar och nyttigt är det med bananer också i lagom mängd ;)

Vi lever en gång (vadjagvetmenvemvet?). Varje människa vi möter lär oss något om oss själva.
När vi är gamla nog att veta allt om oss själva är livet slut, då vet vi kanske vad vi varit under livet, kanske. Så tror jag.

2maz sa...

"nyttigt är det med bananer också i lagom mängd"

Har du verkligen några belägg för det?