fredag 9 januari 2009

Måste allt vara så jävla perfekt hela tiden?

Hur är det nu, är det ok att sätta tapeterna upp-och-ner? Är det ok att glömma bort en födelsedag? Är det ok att göra självmål, trampa någon på tårna, köpa fel vindrutetorkare, tappa bort mobiltelefonen eller att glömma bort den där jäkla tandtråden? Är det ok att göra någon ledsen, salta för mycket på maten, köra för fort, backa in i grannens bil eller försova sig och komma för sent till jobbet?

När du klantar dig, när något skiter sig och planerna spricker. När det är du, och bara du, som är orsaken till att det inte blev som det var tänkt. Att det fullständigt gick åt helvete. Är det ok?

Jag tycker det. För det måste väl ändå vara ok att göra fel?

Men vi förväntas göra allting rätt. Vi förväntas t.o.m. gör allting bättre än rätt. Det ska vara felfritt. Första gången. Annars står vi där med straffavgifter, höjda pekfingrar, illavarslande utvecklingssamtal, utebliven bonus och en kniv i ryggen som dryper av krossade förväntningar. För när vi gör fel ska vi straffas. Hårt och skoningslöst. Så att vi inte gör om det.

Ännu en svensk modell som funkar klockrent. Jajjemensan.

Kalla mig drömmare, men tänk om vi kunde acceptera att det faktiskt blir fel ibland, och att det är helt ok. Att det är ok att göra misstag. Tänk om det t.o.m. är så att vi måste göra misstag för att det ska kunna bli riktigt bra i slutändan? Tänk om vi istället för att straffa folk när de klantar sig, belönar dem när de gör något bra. Och tänk om vi ibland kunde få lite uppskattning, bara för att vi verkligen behöver det, just då. Bara för att vi skulle må lite bättre... liksom. Då tror jag att alla skulle ha roligare, stressa mindre, skratta oftare, vara friskare och kriga mindre.

Sen tycker jag att det kramas alldeles för lite i den här världen. Faktiskt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Själv gör jag aldrig fel, jag får bara mer erfarenhet...! :)

Comvidare sa...

Kram!

Tänkvärd läsning, som alltid! Kanske man skulle ge sig ut i världen och öva på en massa saker idag....hoppa från kanten i bassängen utan att hålla för näsan tex.

Anonym sa...

KRAM!

2maz sa...

Tack för kramarna! Let´s keep'em coming people! :)

Anonym sa...

Ödmjukhet. För att få ödmjukhet bör man vara lite ödmjuk själv.
Kanske du blir sårad eller sårar själv utan ett ens förstå,

det är inte alltid så att ett tillrättavisande är ett "straff" men det kanske landar så hos den som får kritiken.........

Ett förlåt kanske är på sin plats ibland, trots att andemeningen inte var att såra.....

Ett Förlåt en Kram och lite Tröst ibland det behöver alla.

Anonym sa...

Jag skulle bli bjuden på lunch av en jobbkollega en gång, och hade därför inte några pengar med mig. Tyvärr hade kollegan också glömt pengar, upptäckte hon när vi just hade beställt maten. Restaurangägaren log mot henne och sa "ah, jag vet precis hur det känns att missa att ta med sig pengar, jag bjuder på maten idag." Vi fick maten gratis och till och med varsin extra kaka till kaffet efteråt. Gissa om vi gick dit och åt ofta efteråt ...
Klart att det är okej att göra fel. (Men konstigt nog har detta aldrig hänt mig, någon av alla de gånger JAG har glömt min plånbok hemma.)

Petra sa...

Du är så himla bra. Man uppfostrar faktiskt hundar genom att belöna rätt beteende och ignorera när dom gör fel, kanske vi borde föra över det till våra relationer med människor. Positiv förstärkning.

Kommer osökt att tänka på svordomsvisan av Magnus och Brasse....

Tommy sa...

Sagt av min nya hyresvärd:
"Vi skickar inte förseningsavier utan det går direkt till hyresinkasso".

Tack för det..

Tur jag är perfekt.
(Dvs. fixar autogiro. =)

Tesa sa...

Hah! Samma tanke även om det inte uttrycks på samma sätt...