söndag 17 juni 2007

Medelsvenssons Mekka: IKEA

Vad gör man när man har en hel söndag till sitt förfogande och bor på "landet", långt bort från storstadspulsen och dess aldrig sinande källa av spännande platser och upplevelser? Jo, man tar en heldagstripp till IKEA i Örebro.

Det tar nästan tre timmar att köra till Örebro från Arvika och det känns riktigt skönt att sitta i en varm bil med skön musik i gott sällskap, samtidigt som sommarregnet outtröttligt försöker tränga sig igenom vindrutan. Väl framme gör jag vad jag alltid brukar göra när jag tar en tripp till IKEA i Örebro; jag missar avfarten. Helt plötsligt är vi på väg mot Stockolm på en tvåfilig motorväg utan möjlighet att vända. Precis som förra gången. Där ser man...

En halvtimme senare har vi tråcklat oss tillbaka till avfarten och kan, efter ytterligare tjugo minuter i bilkö tillsammans med sex miljoner andra människor som också fått samma lysande idé denna söndag, svänga in på parkeringen till Medelsvenssons Mekka: IKEA.

Upplevelsen av att komma in genom dörrarna på IKEA kan bara beskrivas i tre ord: Massive Input Overload.

Det är så mycket folk, sängar, fåtöljer, handtag, servetter, ljusstakar, tv-bänkar, soffor, mattor, köksluckor, bordsben och guuud vet vad, så man blir alldeles matt i hela kroppen redan när man tar första steget över tröskeln (bildligt talat förstås, eftersom IKEA naturligtvis är handikappanpassat).

Ännu en gång gör jag det jag alltid brukar göra när jag är på IKEA. Jag fyller kundvagnen med saker jag absolut inte planerat att köpa. Detta av den enkla anledningen, att det är ju så himla billigt. Billigt är desvärre inte det första ordet som dyker upp i mitt huvud när det är dags att betala. 986:50? Men jag köpte väl inte så m.... Jag gick på den lätta. Igen.

Väl hemma konstaterar jag att mina nya handtag till de snart nymålade köksluckorna kommer höja värdet på lägenheten med åtskilliga sköna tusenlappar. Synd bara att man bor i en hyresrätt.

2 kommentarer:

Comvidare sa...

Då undrar jag om du kommer att gråta av lycka à la Extreme home makeover när du ser ditt nystaylade hem? Föra dina händer mot ansiket och utbrista Oh my god?

Gunilla sa...

I´m sööö very impressed av dig..som genom ett under har du tänkt till, konstaterat att det är dags att ta tag i utsmyckningen av hemmet, göra det lite ombonat och trivsamt..ja, hemtrevligt helt enkelt..eller för att uttrycka det så att även du förstår vad jag menar; du har gjort hemmet "brudigt". :)