söndag 12 augusti 2007

Allvarligt talat...

..."Nachos med vegetarisk köttfärs"? Hur urbota dumt ser inte det ut på restaurangmenyn? Själva idén med köttfärs är väl just köttet? Eller har jag missat något? Vad lär de sig egentligen i kockskolan nuförtiden? Och är det inte dags att veggofolket får hitta på lite egna benämningar på sina kulinariska utspel? "Nachos med grönsakskräm" kanske?

De har ju försökt, det måste de ju ha cred för, genom att uppfinna "vegfärs" t.ex. Men vad är då egentligen detta "veg"? Jo, det står för vegetariskt, som innebär att det inte består av kött. Eh... "inteköttfärs"... typ. Sorry, men även om jag känner mig generös såhär på kvällskvisten, så kan jag inte godkänna den.

Det finns däremot ett område där vi köttnissar ligger hopplöst efter, och det är på vätskefronten. Jag ser med spänning fram emot den dagen då jag kan plocka åt mig den första kolsyrade köttläsken på ICA. Och tänk dig när du till de nygrillade biffarna häller upp ett glas rött ur en nyöppnad flaska från Tornedalen gjord på en väl avvägd blandning av vildsvin och älgkalv med en fyllig men diskret eftersmak av värmländsk ekorre.

Om det finns en kreativ entreprenör där ute som går i bryggeritankar, så hör av dig. Jag har en hel del vällagrade idéer att dela med mig av.

Inga kommentarer: