söndag 12 augusti 2007

Språket - vägen till universell förståelse... eller nåt

Jo, jag är ju fascinerad av det där med språk och kommunikation mellan människor. Det innebär inte att jag alltid stavar rätt eller att jag felfritt lyckas med min meningsuppbyggnad. Nej, för mig är språket så mycket mer än en samling regler som en möglig svensklärare från realskolan till varje pris ska trycka in huvudet på en hel generation under loppet av ett par futtiga terminer på högstadiet. Och allvarligt talat, hur många kan med stolthet säga att "det där med prepositioner, det är något som jag verkligen har haft nytta av i livet"?

För mycket teoretiskt dravel och för lite praktisk tillämpning helt enkelt. Som inom de flesta andra områden. Det finns så mycket spännande man kan göra och lära sig om språk och kommunikation, men det är väldigt få som verkligen får möjligheten. Vem som borde hållas ansvarig ska jag återkomma till, det lovar jag.

Ett intressant exempel på det här med språk och kommunikation är ju, att vad vi vill säga och vad vi tror att vi säger sällan stämmer överens med det vi i slutändan förmedlar till vår älskade omvärld. Klart värt att fundera över.

Jag kommer med största sannolikhet att pracka på dig mer om mina tankar kring språk och kommunikation framöver, så se detta lilla inlägg som en aptitretare. En lysande röd varningsflagga i det språkliga stenbrottet. Tänt var det här...

Men jag avslutar min början med att bjuda in dig till en av de bästa reklamfilmer som någonsin gjorts.

Ladies and gentlemen, I give you: The German Coast Guard

2 kommentarer:

Comvidare sa...

Du vet ju Tomas att jag också är helt såld på kommunikation. Helt otroligt att det är så stor skillnad på hur folk hanterar det skrivna språket. Vissa bloggar fastnar man på och vill läsa allt. Andra kommer man inte längre än till första meningen.

Vill dela med mig av veckans irritationsmoment. Folk som skriver "ja" istället för "jag" i sms och på msn. Kalla kårar längs min ryggrad. Brr.

P sa...

Åh, skönt att du börjat språktråden. Jag ska genast kontra min blogg. Sjukt intressant ämne. Tror att jag ska skriva nå´t om språk o klassamhälle samt om språk och förmåga till inlärning/utveckling. Tenderar nog till att bli akademiskt tråkigt, men jag ska ge det ett försök.

Du kommer i alla fall att få komentarer från mig på sådana trådar. Dem är så jävla bra lol oxå jättecoola oxå är dem jätenicea oxå #) lolroflol. Vill du anställa mig.