tisdag 7 augusti 2007

Dom där köksluckorna...

Färgen på mina mina nymålade köksluckor kan man skrapa bort med naglarna. Trots att de slipats både med slipmaskin och för hand för att sedan grundmålas och slutligen färdigmålas med två strykningar oljebaserad lackfärg, så kan man alltså skrapa bort färgen med naglarna.

"Jamen så ska det ju inte vara", säger de på färgaffären när jag idag tar med en kökslucka ner och visar dem resultatet. No shit. Varför tror du jag är här? Kvinnan i butiken vet inte riktigt vad hon ska erbjuda för lösning, men blandar ändå en ny färgburk och säger att jag ska prova att slipa lite på en av de målade luckorna och måla den med en ny färg.

- Jamen... den gamla färgen har ju inte torkat än. Och det var ändå tre veckor sedan den målades.
- Jo, men prova ändå.
- Eh... ok.

Jag går hem och börjar slipa min lucka. Ska precis börja måla den när det ringer på mobilen. Det är kvinnan från färgaffären (jag är trogen kund sedan 15 år tillbaka så ja, de känner till mig).

- Du, jag har pratat med chefen (jodå, jag känner till honom också) och han säger att det troligtvis beror på att färgen inte torkat än.
- Eh... den har torkat i tre veckor och det står "Övermålningsbar efter 24 timmar" på burken?
- Jo, men på sommaren när det är varmt så kan det ta längre tid för färgen att härda.
- Eh... var har du varit de senaste tre veckorna? Det har knappt varit över 20 grader en enda dag?
- Nja.. men det har ju varit regnigt, och då kan det ta längre tid för färgen att torka.
- ....
- Jo, så är det.
- Så du menar att det är normalt att den inte är torr efter tre veckor?
- Ja, det vore bra om du kunde låta färgen torka ett par veckor till.
- ... va?
- Jo, om den inte är torr om ett par veckor så får vi låta en representant för Jotun komma och titta på det.
- ... va? Driver du med mig?
- Nej, jag vet att du troligtvis vill ha ditt kök i ordning, men det vore bra om du kunde vänta ett par veckor.
- Troligtvis? Jo, visst. Eller hur... iiiiiinga problem. Köksluckor är ju en grymt överskattad inredningsteknisk detalj, så det klarar jag mig utan. Lätt.

Övermålningsbar efter 24 timmar förutom på sommaren, då väderleken kan förlänga torktiden med 3-5 veckor... typ.

När jag lägger på så är jag helt mållös. Orkar inte. Jag stoppar impulsen att ta med mig köksluckorna och hiva in genom deras skyltfönster en efter en. Det får vänta. Jag ska med C till Göteborg imorgon, så jag har annat att fokusera på just nu.

Vis av dyrköpt erfarenhet kommer jag inom en snar framtid att kunna tala om för Arvikaborna vart de ska handla sin färg i fortsättningen. Oddsen för denna lilla färghandel ser allt utom lysande ut för tillfället.

Stay tuned.

3 kommentarer:

Gunilla sa...

Egentligen borde jag låtsas som om jag inte läst detta...men det klarar jag inte.

Jävla idioter.

Tesa sa...

Men gud. Det är väl oljefärg?
Det har helt enkelt blivit nåt knas med härdningen, fel i blandningen på nåt vis för det säger sig självt att tre veckor är helt absurt!

Maila Jotun själv vet jag, och fråga dem. Var lite Sverker! :)

Comvidare sa...

Eftersom du är så konstnärligt lagt kan du tillsvidare låtsas om att det ska se ut så. Det är ingen som törs ifrågasätta en konstnärs smak. Ser det fördjävligt ut kommer de i sämsta fall tro att du är lite exentrisk. Lycka till!