fredag 12 oktober 2007

Dag 3: Första frukosten ever

Gunilla ringde och väckte mig idag och lät meddela att hon var på väg för att äta frukost hos mig vid det nya köksbordet i köket med de berömda köksluckorna. Och nej, färgen har fortfarande inte torkat ordentligt, men vad kan man begära efter fyra månader? Bara att pallra sig upp och sätta på te med andra ord. Jag inser att jag aldrig ätit frukost i mitt eget kök sedan jag flyttade in. Och det var i januari.

C kommer hit idag och ska sova över. Jag antar att det kommer att bli lite film, lite tv-spel, lite mat och lite fredagsmys. Kanske rent av lite fotbollssparkande om han är på humör. Han var förresten inte lika entusiastisk som jag över mitt nya köksbord. Han tycker det är mysigare att äta i vardagsrummet framför TV:n. Och jag kan inte annat än hålla med. Varför bryta ett vinnande koncept?

Jag återkommer ikväll med en rapport från projekt tiodagar.

9 kommentarer:

P sa...

Frukost är en myt som skapats av Kellogs Cornflakes. Att äta innan man ens vaknat är en skymf mot kroppen vilket borde straffas med döden. Se bara på Gunde Svan; han åt havregrynsgröt varje morgon och sen förpestade han våra liv med Fångarna på fortet och Bingolotto. Nä, lägg ned frukosten och bidra till ett bättre samhälle.

Anonym sa...

Nej, Pärra - Länge Leve Frukosten! Den gör att jag orkar ända tills förmiddagsfikat. Hur fick du förresten ihop det där med Kellogs och Gunde? Gjorde han havregrynsgröt på majsflingor?

Men 2maz, undrar om du och C skulle uppskatta frukost i köket bättre om bordet var ett oljat furubord inköpt på Myrorna?

P sa...

Kicki!
Du är fast i en myt. Frukostkonspirationen är nu så utbredd att vi har internaliserat detta hemska beteende som bara gör den vidriga morgonen ännu längre.

Inte många vet detta, men det började efter andra världskriget i och med marknadsekonomins definitiva framgång och kapitalisternas vilja till att arbetarna skulle prestera naturvidriga förmågor redan på förmiddagen. Multinationella företag som Phillip Morris och faktiskt Wallenbergarna smed dessa planer under stor konfidentialitet - den s.k. "breakfastöverenskommelsen" ´47 .

Ta tillbaka din rätt till att slöa på förmiddagen - vägra frukost!

Anonym sa...

Din argumentation låter rätt övertygande, må jag säga, (även om "breakfastöverenskommelsen" inte står att finna på Internet via Google) och det låter lockande att ta tillbaka min "rätt till att slöa på förmiddagen" och "vägra frukost".

Men någonstans haltar ditt resonemang, Pärra. Det märks att du är student fortfarande. (Klappen du känner på ditt huvud är subjektivt upplevd och inte en objektivt existerande klapp...). För jag lever i en verklighet då jag inte kan slöa på morgonen. Åtminstone inte längre än till 07.15. För då skulle jag få sparken.

OK, säger du. Fast i kapitalismens hårda grepp. Må så vara. Men hur skulle du göra i mitt ställe? Vägra frukost och få sparken, eller kämpa dig upp och göra så gott du kunde?

Du skulle bli lärare, va...? Ska du leda oss i den stora frukostrevolutionen? Jag är inte den som är den. Vore skönt med ett liv med sovmorgon varje dag!

Förresten svarade du inte på min fråga om Kelloggs och Gunde, utan du förde in fler parametrar, vilka må stämma till viss del. Kelloggs har säkert en stor del i hur folk idag tänker kring frukost, men att allting ska ha börjat efter andra världskriget är ren och skär lögn.

"Ordet frukost härstammar från medellågtyskans 'vrokost'. Det är en sammansättning av orden 'vro' (som i tyska früh, tidig) och 'kost' och lär ha använts redan på 1500-talet i betydningen 'den tidiga kosten'. Ett vanligt slang är 'frulle'. Att 'äta frulle på ballen' betyder exempelvis att man äter frukost på balkongen."

Källa: Wikipedia, den oslagbara encyklopedin. Har du synpunkter på källans trovärdighet får du gärna söka dig vidare till NE, där du finner samma information, men mer utvecklad och där är århundradet 1400.

Comvidare sa...

Angående frukost så förvånad jag mest över det faktum att man kan äta samma frukost dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad utan att bli less. Jag kan till och med längta till frukost redan kvällen innan.

Om jag bara fick äta en sak resten av mitt liv så blir det nog yoghurt och müsli. Tveklöst.

Anonym sa...

Nu blev jag så där mångordig igen ... Hoppas du överlevde attacken, Pärra.

P sa...

Självklart är Wikipediainformatinoen redigerad av konspiraionsmakarna. NE och dylika "informationskällor" är lika uppköpta som Kalles Kaviar.

För övrigt har människan aldrig varit på månen!

Anonym sa...

Åh, herre Gud! Detta vill jag gärna lära mig mer om, eftersom jag är tänkt att fungera som samhällskunskapslärare.

Nu känner jag att jag riskerar att vilseleda mina små adepter i skolan om jag inte snarast får en grundkurs i kapitalismens och konspirationsmakarnas historia, den censurerade versionen. När har du tid, Pärra? Är du dyr? Eller kan jag i gengäld bjuda på en utsökt trerätters middag vid tillfälle?

Anonym sa...

Jag menar naturligtvis den Ocensurerade.