söndag 14 oktober 2007

Den femte dagen köpte han en bil...

Jorusåatt... en bil blev det. Den är inte betald och hämtad än, men kl. 16:00 imorgon så kan jag återigen titulera mig "bilägare".

Stackars jävel, säger många. Lyllos mig, säger jag. En bil är bara problem och utgifter, säger många. En bil ger mig oanade möjligheter och utmaningar, säger jag. Varför är du så äckligt positiv hela tiden, frågar många. För att det blir så mycket roligare då, säger jag. Det låter ju som nån jävla sekt, säger många. Pax Vobiscum, säger jag. Du är inte klok, säger några. Men jag är glad, säger jag. De skakar på huvudet. Jag ger dem mitt leende.

Det är sanslöst vad jag har fått för mig saker, jag vet. Men det känns rätt gôtt faktiskt.

31 kommentarer:

Tesa sa...

Hur kan man inte vara glad av att vara bilägare? Frihet säger jag bara.

Sen kan jag hålla med om att jag har svårt att hitta något positivt ur miljösynpunkten...hjälp mig lite nu då du som varit inne i svängen lite längre än oss andra.

Anonym sa...

Jag är oxå glad över att vara bilägare...faktiskt...även om man inte kan tro det just idag :D

Undrar när man blir V.I.P-kund på en bilverkstad?!

Tesa sa...

Gunilla: Eftersom vi rör oss i det positiva tecknet så misstänker jag att det inte dröjer länge alls för din del! ;)
Skönt att se att du är hemma igen.

2maz sa...

--> Tesa, man skaffar sig en ruggigt bensinsnål bil, kör bara när man måste och ser till att minska övriga utsläpp av koldioxid. Genom att t.ex. sluta röka. ;)

--> Gunilla, det enda du behöver göra för att bli V.I.P-kund på bilverkstaden är att köpa en Skoda. Det blir lite som en trisslott: Plötsligt så händer det.

Anonym sa...

Miljöaspekterna ... Ja, dem brukar jag ju framhålla och putsa och polera. Men när det handlar om kärleken får vissa saker stå tillbaka. Ett tag. Och då menar jag inte kärleken till bilen.

--> Tomas... Kan nog inte påstå att detta är någon miljöbil du ramlat över. Tyvärr.

Denna bil innebär dock att det finns en stor sannolikhet att våra vägar kommer att mötas förr snarare än senare, Gunilla och Tesa och ni andra som lurar där nere i Värmlands djupa skogar. Ser fram emot det!

P sa...

Frihet är att nå stadiet när man inte behöver bil. Ungefär som att man hittat den ultimata sysselsättningen när tanken på en semester känns rätt jobbig.

Om att ha bil är frihet då är jag ofri och det var rätt taskigt sagt.

Men grattis ändå till bilhandlandet. Må den ta dig ända fram och tillbaka igen (på ett så miljövänligt och överhuvudtaget trevligt sätt som bara du kan)

Tesa sa...

Kickiluren: Oh, kul!
Får bara hoppas att 2maz tillåter oss tillsammans på samma ställe samtidigt bara! :D

Anonym sa...

Det är mycket som är som en triss-lott har jag märkt...plötsligt händer många saker ;)

F** va vi är bra! :)

Anonym sa...

Kicki! Det ska bli mig ett sant nöje... 2maz har redan ångest den stackaren..men, men...sånt är livet.

Tjoho! :)

2maz sa...

Har han inte alls. Pilutta dig! :-P

Anonym sa...

Vem är det som ska granskas? Jag, ni eller hans omdöme...? Vem är det som borde ha ångest?

2maz sa...

Bry dig inte om Gunilla, hon försöker bara avleda uppmärksamheten från det faktum att hon sitter och kastar handgranater i glashus.

Miljöbil eller inte så drar den i alla fall avsevärt mindre än en fyrhjulsdriven City Jeep modell überfet.

Sen kommer samtliga förare av denna bil att hålla bensinförbrukningen nere genom att köra oerhört ansvarsfullt och hålla sig inom hastighetsgränserna. *hum hum*

Anonym sa...

Grattis till bilen! Må den stå er bi många många mil! =)

Tesa sa...

Kicki: Inte ska nån granskas! Snarare vad vi kan ställa till med för tokigheter, vi har redan lyckats bra den här helgen tycker jag och blir vi tre nästa vända så borde det bli 3-dubbelt värre...åtminstone för Tomas! :D


Hörruduru Tomas förresten...vadå röka? Jag hörde nåt om alkoholpolitik i nåt inlägg? Vad var det för nåt??

Anonym sa...

Kicki...DU behöver absolut inte granskas..du är ju kvinna för guds skull!! Jag förutsätter att du mutar mig med choklad så får du veta ALLT om honom däremot... :)

Pilutta dig själv du 2maz... :D

2maz sa...

--> Tesa, hur mycket du än vill så kommer aldrig cigaretterna att gå segrande ur en miljödiskussion,. Dessutom så har min alkoholpolitik väldigt lite med ditt rökande att göra. Så om du vill kritisera mig på den punkten får du hitta en annan ingång. ;)

--> Gunilla, hur mycket choklad tror du hon har råd med på en lärarlön?

Anonym sa...

Jag sätter med nöje in pengar till Kicki så att hon kan köpa choklad till mig..på så sätt känns det bra även för mig..Jag menar, jag vill ju inte att din tilltänkta ska känna sig tvingad att köpa information av mig. Det skulle kännas som en hyfsat dålig B-film.

Och på tal om Kicki...jaa, hon har absolut inget att oroa sig för. Hon har lyckats umgås med dig flera dagar i sträck utan att hamna på den låsta paviljongen, så hon är redan godkänd..vi är ju trot allt inte många som skulle fixa det. Och som man sjunger..."Ju fler vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans...ju fler vi är tillsammans, ju gladare vi blir"...jag kan faktiskt också behöva prata med någon som klarar av att stå ut med dig en längre period...SÅ DET SÅ :)

2maz sa...

Hm... konstigt... det går inte att läsa din text. Det blir bara en massa konstiga utländska tecken. Jätteskumt. Måste vara fel på ditt tangentbord.

Anonym sa...

Veckans tema: Kicki och 2maz tjejkompisar ska så småning om träffas.

Detta har hänt: Kicki och 2maz träffades och ville träffas mer. Hans vänner på hemorten blev oroliga att han skulle försvinna ur deras liv. Han försäkrade dem om att så inte alls skulle bli fallet. Eftersom nu en bil införskaffats har nu sannolikheten för övergivna vänner minskat drastiskt, och sannolikheten för en träff mellan vännerna och Kicki dramatiskt ökat.

Det spekuleras nu i huruvida någon av de inblandade parterna känner oro inför detta. 2maz förnekar all form av ångest. Vännerna försöker få honom att åtminstone känna lite ångest och framhåller att de sitter på för Kicki värdefull information som Kicki kan erhålla i utbyte mot choklad. Hon ska dock inte behöva bekosta den själv.

En känsla av samhörighet mellan de ännu omötta vänerna kan skönjas, då de tillsmmans känner sig unika i det att ha kunnat umgås intensivt med den specielle (välj innebörd i ordet själv) 2maz.

Spännande fortsättning följer.

2maz sa...

hahaha... där ser man, "någon" har summerat saker och ting och lagt en härligt skimrande slöja ev fri tolkning över det hela.

Vad skulle denna välskrivande anonyma författare lägga för innebörd i ordet "speciell" i just detta sammanhang? ;)

Tesa sa...

Men jag har inga planer på att sätta dit 2maz! Det är liksom inte riktigt min stil och jag har inget snaskigt i bakfickan om honom heller...

Anonym sa...

Kan man göra annat än att skratta sig fördärvad just nu?!:D

Skulle aldrig i livet drömma om att "sätta dit" min bäste vän, han är dessutom så ordentlig av sig så något snaskigt finns inte att berätta...Men attans vad mycke roligare det vore om han åtminstone kunde ha liiiite ångest inför detta framtida möte..som vi alla ser fram emot! ;)

Anonym sa...

Det låter som att du kan känna dig lugn, käre Tomas. Skönt. Det viskas lite bakom din rygg, men tro mig - alla vill dig gott!

Anonym sa...

--> 2maz, hastighetsgränserna kommer definitivt att hållas av alla bilens förare i syfte att hålla beniskonstnaderna nere och - inte minst - minska risken för olyckor. Jag fattar inte hur fort folk kan köra! En del kör ju som galningar!

Tesa sa...

...sätta dit är en sak. Göra honom galen, det skulle jag nog dock lyckas med ganska snabbt! Det är vad han borde ha ångest för. :)

Å andra sidan blir det nog lite styrkemätning...misstänker att han kan tjata hål i mitt huvud också om jag inte passar mig! ;)

P sa...

Öj öj. Hoppas den där träffen blir snart så att ni slipper konversera genom en blogg, verkar lite omständigt åsså blir det ju så lite kaffebröd.

Comvidare sa...

Nä, men om man skulle ge sig in i den här diskussionen kanske. Det kan hända att jag har information om den mångordige smålänningen.....

Ps. Jag är väldigt förtjust i mörk choklad. Ds

Anonym sa...

Vilken smålänning?

P sa...

Jag vet mest!

O jag gillar pengar!

Tommy sa...

De här inläggen har jag missat helt. Har inte folk annat för sig än att sitta framför datorn och blogga och lägga inlägg och..och..ja..

Själv så har jag inga som helst moraliska problem med att sätta dit 2maz. Tycker över lag att det smickras och fånas allt för mycket med personen i fråga. Har ju ett och annat i arkivet som kan komma ut mot en summa pengar eller en chokladkaka.

Nu verkar det dessutom som att 2maz tjejkompisar ska få träffa fröken dalaskog men hans killkompisar kommer inte på fråga. Är inte det en fråga för DO?

Comvidare sa...

Fan! Jag menade värmlänning.
Ska det vara så noga? Kanske räcker det med att man delar in Sverige i sörlänningar och norrlänningar.

Jag ska nog lyfta den frågan till folket. Bloggfolket.

2maz, passa dig för Kicki! Det låter som om hon också är en som märker ord. Precis som du. Undrar hur er konverstion låter? Törs, eller kan, ni överhuvudtaget säga nåt till varandra?

Men har kärleken har väl inga ord?

Ah...c est l'amore....

;)