onsdag 10 oktober 2007

Jag tror, jag tror på älvor...

Idag är det dags mina vänner! Tiodagarsutmaningen är redan i full gång och de stärkande tankarna plöjer som en rysk isbrytare genom min vardag.

För alla er som sett Peter Pan så är det ju ett känt faktum att älvor förlorar sina krafter när folk slutar tro på dem. Men det gäller faktiskt inte bara älvor. Eftersom jag tycker att älvor inte bara är ett pittoreskt inslag i vår vackra fauna, utan även en oumbärlig förutsättning för ett liv bland molnen (stjärnstoftet, remember?), så har jag bestämt mig för att tro på älvor. Jättemycket. Och kom nu inte och säg att Peter Pan bara är en film, för det är inte sant. Det är en bok också. Och den rymmer idéer, inspiration, stärkande tankar och en hel del verklighet. Fråga vilken unge som helst. Peter Pan is the shit.

Och oavsett om du bestämmer dig för att älvor finns eller inte, så har du rätt. Så enkelt är det. Precis som med allt annat.

För vi tror på mycket här i världen. Vi tror på gud, Socialdemokraterna, kärlek, Färjestad, mamma, chefen, Kajsa Bergqvist, chokladglass och Robert Lind i Kramfors. Men när det kommer till oss själva då är det värre. Många glömmer bort att tro på sig själva. Så idag är en perfekt dag att börja tro på sig själv. Och då snackar jag inte om "jo... kanske jag kan", utan snarare "fan-vad-jag-är-bra-och-wow-vad-allt-kommer-att-bli-fantastiskt!". Tycker du jag tar i för mycket? Bra, för tro mig... det behövs.

Och till dig som tänker "jo, det är ju lätt för dig, men jag har ju barn, liktornar, punka, amorteringar och en gubbe som luktar illa" vill jag bara säga: Du kan! Kör in en mental steroidspruta i låret och pumpa upp din egen tro på dig själv långt över dopinggränsen. Bli en mental Schwarzenegger helt enkelt. Ta kommandot över ditt liv en gång för alla och visa att du är någon att räkna med! Gört!

För idag är första dagen i resten av ditt liv och det är du som bestämmer hur det ska se ut i framtiden.

Jag tänker ge mig ut på en sjuhelvetes resa de närmaste tio dagarna. Ska du med?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Lätt att jag ska med..

*tjoho va det går*

Tesa sa...

Absolut. Jag har det väldigt lätt för tillfället, behöver bara tro på att jag orkar hålla mig vaken så löser sig resten av sig självt.
En baggis!

Bea sa...

Snubblade på startsnöret...men jag kommer på spurten! Imorrn klär allt mina bilringar...

Anonym sa...

Visst ska jag ut och åka!

Härligt att det finns nån som tror på älvor. Det gör det lättare att tro själv. Så att säga.

P sa...

Har du ett tips till en skoltrött 28åring som ligger efter i lässchemat? Det enda jag kommer på är Alfons Åbergs farmors devis: - Det är bra att ni har tråkigt för då blir det så mycket roligare sen. Känns så där inspirerande.

2maz sa...

Jadu broder, jag ska fundera på det där. Jag har lite tankar i bakhuvudet och återkommer inom kort. :)

Comvidare sa...

Jag är med i båten! Utsikten är fängslande. Fascinerande. Jag ser hinder, men jag anar en väg runt. Jag ser vardagen, men jag anar en väg igenom. Jag känner tårar, men visst är det ett skratt där i bakgrunden?