söndag 27 januari 2008

Det där med att skaffa en lägenhet...

Ja, då har jag skrivit på anställningspapper för jobbet i Mora. Lönen är fastställd och startdatum likaså, så den 11 februari träder jag in i den kommunala världen på allvar. Det känns oerhört kul och spännande och det verkar vara en skön samling människor jag ska jobba med. Ja, trots det faktum att de är just... kommunalanställda. Inte för att jag har några fördomar, men... eh... en del har ju det... har jag hört.

Så nu återstår bara den angenäma utmaningen att skaffa en lägenhet i Mora. Det blir en utmaning eftersom det inte finns något ledigt. Alla jag har pratat med är snabba att tala om att det är mer eller mindre omöjligt att få en lägenhet. För det är ju så många som söker. Och kön är lång. Och vi står sist i kön... nästan. Oddsen är med andra ord inte riktigt på vår sida.

Så jag räknar kallt med att det kan ta i alla fall.... ett par veckor innan vi har fått ett kontrakt.

Om vi har oflyt alltså.

10 kommentarer:

Tommy sa...

Ta ett lån och köp en lägenhet. Eftersom det är så efterfråga så kommer ni inte att förlora nåra pengar på det även om skulle sälja bara efter ett halvår.

Som typ i Arvika, liksom, asså...

Tesa sa...

Eller så kan det gå som när jag o Pär försökte få lägenhet i Kungälv! 2 års väntetid...men vi ställde oss ändå i kö på HSB...vars datasystem rasade strax efter, och eftersom vi skickat vanlig hederlig snigelpost så låg vårt brev först i högen...och vi fick en 114 kvm stor etage4:a mitt på gågatan i Kungälv...efter bara två veckor.

Oflyt? Nä...självklart kommer det gå jättebra. Se bara till att täppa till alla hål på möjligheter.

Petra sa...

Herregud, du FLYTTAR ju dit, bara det att få en VÄRMLÄNNING i kommunen borde vara värt att dom skakar fram en lägenhet på stört.
Go och gla, du är en tillgång, dom behvöer dig!

Anonym sa...

Mitt tips för att få en lägenhet var som helst är att göra som vi gjorde när vi flyttade till Nyköping ... Jag gick runt i områden som såg hyfsade ut, där man kunde tänka sig att bo, och satte upp en lapp med rubriken "200 kronor i hittelön" och texten ungefär "Vi är på väg att flytta in i Nyköping, men det är svårt att få tag i lägenhet. Vi söker en trea som ligger relativt centralt eller i område X, X eller X ... Du som kan ge oss tipset som leder till lägenheten vi väljer får 200 kronor i belöning.
Namn/telefonnummer".

Det funkade. Tror att jag satte upp sammanlagt 15 lappar och att tredje eller fjärde tipset vi fick ledde till en den lägenhet vi hyrde de första åren här. Dessutom var det kul att göra nåt på ett annat sätt än det vanliga. =)

Anonym sa...

Ett par veckor?! Nej då, inte kommer vi att behöva vänta så länge. Det kommer att gå hur fort som helst.

Bra tips, allihopa! Fler på lager?

2maz sa...

Coolt Linda!

Jag ska sätta Kicki i arbete omgående. ;)

P sa...

Tommy!

Om du säljer efter om halvår är det nog relativt lugnt, men bostadsbubblan spricker så småningom och då går räntorna upp, om än så 1%. Raskt är det inte så kul att ha lån på 2 miljoner på ett hus som ingen är beredd att köpa för mer än för 1, 5 miljoner. Inte råd att flytta, inte råd att bo kvar.

Kalla mig bakåtsträvande, tråkig eller realist (ett skällsord idag), men hur folk vågar låna upp sig över öronen bara för att det idag råkar vara ett gynnsamt ekonomiskt läge det förstår jag inte? 80talets fastighetskris någon? IT-bubblan någon? Det var samma visa då också, men det var ju då det.

Jag rekommenderar is i magen och hellre ett år i en sunkig hyresrätt eller pendling från Älvdalen än en livsångest kopplat till A-ekonomi.

2maz sa...

Käre bror, jag är helt inne på din linje. Jag har kämpat hårt för att bli skuldfri och det är en oerhört skön känsla som jag inte tänker äventyra genom att pantsätta min framtid och ge mig in på bostadsbörsen.

Om fem år är det nog många som upptäcker att deras hus-/lägenhetsköp inte var det smartaste draget på den här sidan millenniet.

Länge leve hyresrätten!

Anonym sa...

Helt med i samma linje, Du kan slappna av.

Lapparna är på gång.

Tommy sa...

Det var ord och inga visor.

Nu menade jag att i rådande situation så var bostadsrätt ett av många alternativ och ingen slutgiltig lösning. Att måla fan på väggen och fundera på vad som KAN hända inom 5 år löser ingenting i dagsläget. Håller dock helt med om att bostadsläget inom några år kommer att gå igenom en förändring, vilket priserna i storstäderna redan har visat. Om det sen kommer att göra så i ALLA kommuner i Sverige har jag dock svårare att tro på.

Lappar tycker jag var ett ypperligt förslag.