tisdag 18 mars 2008

Muskelfiske med latsdrag

Ja då var jag igång med träningen igen. Med ett fem-dagar-i-veckan-träningsprogram ska jag jobba bort magen och plocka fram mina väl dolda muskel.. eh... massor. Kanske, KANSKE kommer jag t.o.m. att få några nya. För styrketräning är vad det kallas och stark har jag tänkt att bli. Men nej, det är inte så blodigt som det låter. Två av dagarna består t.ex. av endast 20 minuters löpträning. That's it. 20 minuter. Sprättlätt. Hade jag haft en lugg hade jag slängt den nonchalant åt sidan och himlat med ögonen.

Jag fick en kort introduktion förra veckan, och idag var det dags för mitt första egna träningspass. Jag gick ut med lite axelpress, la på några lyft till hakan, gick vidare till lite lutande bröstpress för att sedan bli helt förvirrad när jag glömt bort vad sittande fly var för något. Jag hoppade vidare till nästa punkt, men där låg det ett elakt latsdrag och lurade. Eftersom det inte fanns någon att fråga vad ett latsdrag var för något, så smög jag igång med lite bänktips som jag fick ge upp efter de första åtta dipparna för att armarna domnade bort.

Bicepsdragen fick jag avbryta halvvägs för de var dubbelt så jobbiga som tricepspressen (som jag gjorde innan), och när jag fick förklarat för mig att halvor i cab var samma sak som bicepsdrag fast bara hälften så långt upp, ja då kände jag mig som en orkeslös påskhare vilse i Tomteland.

Men till slut blev det dags för situps, och det vet jag i alla fall hur man gör. Så även om jag darrade som en blåfrusen parkinsonpatient på slutet, så kom jag i alla fall igenom magövningarna med hedern i behåll.

På torsdag ska jag få lära mig hur man tränar benen. Jag har tjuvkikat i träningsprogrammet och ser redan fram emot min första ryggresning.

Kanske dags att köpa pannband?

11 kommentarer:

John sa...

Ja du 2maz, vet inte riktigt va jag ska säga men du närmar dig nog 40 strecket som en annan .. =) .. lycka till i alla fall ..

P sa...

Är det någon mer än jag som inte har förstått när det egentligen blir mål i det där "styrketräning"?? Jag har försökt flera gånger, men det blir aldrig mer intressant än en engelsk 0-0 tipsextramatch från 80talet.

Jag skulle vilja se en synlig progression kopplad till lyft-o-dra-maskinerna. Min idé är exempelvis ett TV-spel, typ tekken, där man måste lyfta och greja för att din gubbe ska vinna över de onda monstrena. Då tror jag träningen skulle gå som en dans.

Anonym sa...

Jag ska ta emot dig med öppna armar varje gång du kommer hem från det där äventyret, så att du känner fast mark under fötterna. Se bara till att åka åt rätt håll. Du vet, det är inte långt till Tomteland. Det ligger väl i Gesunda. Eller?

Tommy sa...

Ryggresning?

Näe, jag kommenterar inte ens det...

Självmål..

Anonym sa...

I Arvika funkade inte styrketräning för dig men det gör det nu när du bor i Älvdalen.

Så hur blir det när du flyttar in till the big city of Mora? Trikåer, stringbody och benvärmare i pastellfärger kanske?! Samtidigt som du kvider i ett "kniiiip" precis som Susanne Lanefeldt gjorde på 80-talet? Hemska tanke.

Hur som haver så gläds jag över att du äntligen tagit ditt förnuft till fånga och insett att styrketräning är bra grejer. Även för dig.

Till sist vill jag bara göra dig påmind om en sak, och detta påstående är baserat på intryck jag fick under ett studiebesök på Intersport tillsammans med dig; Nästan allt klär en skönhet....men inte pannband. ;)

2maz sa...

Jag är skitsnygg i pannband.

Anonym sa...

Nej, det är du inte.

2maz sa...

Ok, kanske inte skitsnygg, men definitivt annorlunda.

Anonym sa...

"Annorlunda" köper jag direkt! :)

Anonym sa...

Nu blir jag avundsjuk och nyfiken - jag har då aldrig fått se dig i pannband! Du vet, jag gillar ju annorlunda killar ...

Bea sa...

Skaffa pannband! Effektivt. Håller både svett och lugg ur ögonen när du tar i som faen! ;)