tisdag 18 november 2008

Höstens första när livet-upplevelse

Pressbyrån, Uppsala tågstation. Jag funderar över vilken av de 22 olika sorterna buteljerat vatten jag ska inhandla till min resa hem till Mora. Trots den minimala ytan är butiken sprängfylld med ett utbud som skulle kunna hålla ett mindre land vid liv i veckor. Min annars så okänsliga näsa fylls till bristningsgränsen av den tunga söta doften av nybakade wienerbröd och kanelbullar. Jag ser mig omkring och mina ögon vandrar över ett överflöd av vacuumförpackad västerländsk vardagslyx.

Någonstans i mitt huvud försöker en tanke göra sig hörd. Inte så mycket en tanke som en fråga kanske. Är det verkligen det här livet handlar om? Är det detta jag jobbar mina 80 timmar i veckan för? För att kunna stå på Pressbyrån i Uppsala och välja mellan Loka Citron Lime eller Naturell? För att kunna klämma i mig ännu en fabriksbakad kanelbulle med pärlsocker innan jag rusar iväg på jakt efter nästa vardagsfix?

Tanken tar form i mitt huvud och är så nära att jag nästan kan ta på den. Jag känner smaken av insikt i gommen och när jag sluter ögonen kan jag nästan se konturerna av den äkta sanningen. Sanningen om allt och inget.

Så försvinner den. Lika snabbt som den dök upp. Jag står kvar en stund och försöker hitta tillbaka, men det är lönlöst. Den är borta. Jag slänger en sista blick på hyllan framför mig och plockar åt mig en Loka Naturell för 18 kr. Vid kassan impulsköper jag en påse Stimorol och kastar ett öga på löpsedlarna. ”Triangeldrama mellan Gynning och Rosing”. ”Fettkrig skakar bantar-Sverige”.

Nice to be back people... nice to be back.

11 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Intresanta betraktelser.
Och så verkligt som verkligheten är vissa dagar.
Ja, för det allra mesta egentligen.
När jag trillade in här till dig, fastnade jag direkt vid dina ord. Det är inte alltid som jag gör det.
Men nu när jag har gjort det, kommer jag gärna tillbaka flera gånger.
Ha en fin kväll(som faktiskt börjar bli natt)
/Lallis

2maz sa...

Tack! Kul att du hittade hit och riktigt kul att du fastnade vid mina ord. Det kommer fler... det lovar jag, så du är varmt välkommen tillbaka.

Anonym sa...

Är du ofta i Uppsala??

P sa...

Vad bidde det då då?

Det bidde ingenting!

Comvidare sa...

Frågar du mig så säger jag att det var värt det. Det var värt att du nästan landade i insikternas land för att du skulle komma tillbaka till bloggen.

Välkommen tillbaka 2maz, välkommen!

2maz sa...

Anonym--> Inte ofta, men det händer.

Pärra --> Det bidde ju en Loka Naturell och en skön tågresa.

Comvidare--> Tack, jag behövde det. ;)

Gunilla sa...

Det va ju på tiden att du hittade tangenterna igen ;)

Välkommen tillbaka mitt kååååmpiis! :)

2maz sa...

Tack vännen. Det har börjat nu.

2maz sa...

Hm... insåg att jag använt olika konton när jag svarat på inlägg här. Men jag lovar... det är jag bägge två. ;)

Anonym sa...

Så länge det bara finns en av dig... ja örker itte mä två stökken av däj! :D

2maz sa...

Jag har inga planer på spontan celldelning, men man vet ju aldrig. ;)